در پایان نخستین دور گفت‌وگوهای سطح‌عالی در چارچوب «یادداشت تفاهم اسلام‌آباد» در سوئیس، ایران، آمریکا و دو میانجی یعنی قطر و پاکستان از پیشرفت در مذاکرات، تشکیل کمیته عالی، تعیین نقشه راه ۶۰ روزه و ایجاد سازوکارهای فنی و امنیتی برای ادامه روند گفت‌وگوها خبر دادند.

به گزارش اکوایران؛ نخستین دور گفت‌وگوهای سطح‌عالی در چارچوب «یادداشت تفاهم اسلام‌آباد» با مشارکت نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا و دو طرف میانجی، یعنی دولت قطر و جمهوری اسلامی پاکستان، در بورگن‌اشتوک سوئیس به پایان رسید.

روز نخست نشست دریاچه لوسرن در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد. پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای حاصل شده است که از جمله آن می‌توان به ایجاد سازوکاری برای ادامه گفت‌وگوهای فنی اشاره کرد.

بر مبنای یادداشت تفاهم، طرف‌ها با تشکیل یک «کمیته عالی» موافقت کردند که مسئولیت نظارت سیاسی بر روند میانجی‌گری را بر عهده خواهد داشت. مذاکره‌کنندگان ارشد به‌طور منظم به کمیته عالی گزارش خواهند داد و هدایت کارگروه‌های متمرکز بر موضوعات هسته‌ای، تحریم‌ها و نیز کارگروه نظارت و حل‌وفصل اختلافات را برای تضمین اجرای مؤثر یادداشت تفاهم و همچنین رسیدگی به سایر موضوعات بر عهده خواهند داشت.

کمیته عالی بر سر یک نقشه راه برای دستیابی به توافق نهایی ظرف مدت ۶۰ روز به توافق رسیده است؛ امری که زمینه را برای آغاز فوری گفت‌وگوهای فنی بیشتر فراهم می‌کند. افزون بر این، برای دوره زمانی مذکور در بند ۵ یادداشت تفاهم، یک خط ارتباطی میان طرف‌ها ایجاد شده است تا از بروز حوادث و سوءتفاهم‌ها جلوگیری شود و عبور ایمن کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز تضمین گردد.

همچنین طرف‌ها با ایجاد یک «واحد کنترل منازعه» میان خود و جمهوری لبنان، با تسهیل‌گری میانجی‌ها، موافقت کردند تا پایبندی به توقف عملیات نظامی در لبنان مطابق با مفاد یادداشت تفاهم تضمین شود. گفت‌وگوهای فنی درباره تمامی موضوعات تا پایان هفته در مجموعه بورگن‌اشتوک ادامه خواهد یافت.

طرف‌های میانجی به تلاش‌های حداکثری خود ادامه خواهند داد تا اطمینان حاصل شود که مذاکرات همچنان در فضایی سازنده پیش می‌رود و هدف دستیابی به یک توافق نهایی محقق شود.

دولت قطر و جمهوری اسلامی پاکستان مراتب قدردانی صمیمانه خود را از ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به‌سبب پایبندی مستمر آنان به دیپلماسی و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه ابراز می‌کنند. طرف‌های میانجی همچنین از شرکا و متحدان به‌خاطر حمایت مستمر و مشارکت ارزشمندشان در روند جاری مذاکرات تقدیر می نمایند.

کات مهم و توافقات انجام شده در بیانیه پایان گفت و گوهای بورگن اشتوک

کمیته رسانه هیئت مذاکره کننده «میناب 168»

1- با فشار هیئت مذاکره کننده ایرانی از عصر شنبه، پایان جنگ به صورت شکننده در لبنان فعلا حفظ شده است که برای تثبیت آن سازوکار نظارتی با عنوان «واحد کنترل منازعه» با حضور ایران ایجاد می شود. با این سازوکار در حقیقت جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی وارد معادلات امنیتی لبنان می شود درحالی که در ماه های اخیر، آمریکایی ها تلاش زیادی کردند تا ایران را از معادلات لبنان حذف کنند. همچنین رژیم اشغالگر قدس هیچ جایگاهی در این سازوکار ندارد.

2- در بحث مدیریت تنگه هرمز برای ضمانت بازگشایی به مرور تنگه، مقرر شده خط تماسی ایجاد شود تا در صورت اشکال در اجرا با ایران تماس بگیرند و مشکل خود را منتقل کنند. این اتفاق به معنای تثبیت سیادت ایران در تنگه هرمز است.

3- کارگروه های سه گانه هسته ای، تحریم ها و نظارت که براساس این بیانیه تشکیل می شوند، کار خود را پس از شروع اجرای بند 13 یادداشت تفاهم یعنی توقف آتش در همه جبهه ها به خصوص لبنان، آغاز رفع محاصره دریایی، آغاز آزادسازی اموال بلوکه شده ایران و صدور اسقاطیه (رفع) تحریم های نفتی، پتروشیمی و مشتقات آغاز خواهند کرد. در حقیقت پیش از اجرای بند 13، جمهوری اسلامی وارد مذاکره مرحله نهایی نمی شود.

4- در این دور از گفت و گوها، یادداشت تفاهم اجرای آزادسازی اموال بلوکه شده ایران نیز میان ایران و قطر به امضای دوکشور رسید.

5- در جریان گفت و گوهای سوئیس همچنین براساس بند 10 یادداشت تفاهم، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) وزارت خزانه داری آمریکا، اسناد رفع تحریم های نفتی، پتروشیمی و مشتقات را به مدت 60 روز صادر کرد. این به معنای آن است که ایران می تواند به صورت رسمی به مشتریان خود نفت بفروشد و پول آن را در سازوکارهای رسمی بانک مرکزی دریافت کند.