تشدید بنبست ایران و غرب؛ چرا تهران نگران »دکمه توقف اضطراری» نیست؟
اکوایران: اگر تحریمهای اسنپبک نتوانند ایران را از ادامه فعالیتهای هستهای بازدارند، شکست نهایی برجام بزرگترین بحران در روابط تهران و غرب را رقم خواهد زد.
اکوایران: اگر تحریمهای اسنپبک نتوانند ایران را از ادامه فعالیتهای هستهای بازدارند، شکست نهایی برجام بزرگترین بحران در روابط تهران و غرب را رقم خواهد زد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری این هفته به تشریح مواضع رسمی تهران درخصوص فعال شدن مکانیسم ماشه پرداخت. بقایی با انتقاد تند از رفتار سه کشور اروپایی و دبیرخانه سازمان ملل، این اقدام را «غیرقانونی و ناشی از تبعیت از آمریکا» توصیف کرد و گفت:…
سفیر پیشین ایران در انگلیس گفت: یکی از نقیصههایی که در مسائل هستهای مشاهده میشود، تبدیل شدن این موضوع به مسائل روزمره است؛ مسائلی که در سطح اخبار فوری، آنی و روزمره، میان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا و درباره احتمال درگیریهای مجدد مطرح میشود.
حقوقدان بینالملل با بیان اینکه در شرایط ویژه کنونی باید نوعی اعتماد به دستگاه سیاست خارجی وجود داشته باشد؛ گفت: این کار صرفاً وظیفه یک دولت نیست؛ حقیقت آن است که مواضع کنونی، مواضع کل نظام و کل کشور است.
وزیر خارجه فرانسه، که کشورش در فعالسازی «مکانیسم ماشه» علیه ایران نقش داشت، اعلام کرد بازگشت تحریمهای سازمان ملل مانع ادامه دیپلماسی با جمهوری اسلامی نخواهد شد.
سفارت ایران در توکیو در بیانیهای تشریح کرد که اقدام دولت ژاپن در بازگردانی تحریمهای اقتصادی علیه ایران در پی اجرا شدن غیرقانونی «سازوکار ماشه» از سوی اروپا فاقد وجاهت قانونی است
اتحادیه اروپا ، به دنبال اجرای سازوکار اسنپبک امروز دوشنبه (۷ مهر ۱۴۰۴) با صدور بیانیهای جزئیات بازگشت تحریمها علیه تهران را اعلام کرد.
روزنامه واشنگتن پست نوشت، ایران در حال بررسی چگونگی واکنش به بازگشت تحریمهای سازمان ملل متحد علیه برنامه هستهای خود است؛ و یک نماینده مجلس پیشنهاد داد مجلس احتمالاً خروج از «پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای» (NPT) را بررسی کند.
دادستانی تهران هشدار میدهد با توجه به شرایط کشور در بازه زمانی حاضر رسانهها در انتشار اخبار دقت کافی و لازم را داشته باشند و اجازه ندهند خروجی آنها به محل برهمزدن امنیت روانی آحاد جامعه تبدیل شود.
روسیه قرار است درخواست کند که بازگشت تحریمها به مدت شش ماه به تعویق بیفتد تا فرصت بیشتری برای دیپلماسی فراهم شود. اما دیپلماتهای اروپایی تصویب قطعنامه پیشنهادی را بعید میدانند.