به گزارش اکوایران، در بسته این هفته خبرهایی می‌خوانید از عفو شروین حاجی‌پور، مشخص شدن نماینده سینمای ایران در اسکار 2025، رونمایی مصطفی پورمحمدی از مجله‌اش و حضور فیلم‌های کوتاه ایرانی در جشنواره‌های خارجی.

عفو شروین حاجی‌پور

شروین حاجی‌پور، خواننده، با انتشار ویدئویی در فضای مجازی از پایان روند رسیدگی به پرونده خود خبر داد و اعلام کرد که پرونده او شامل عفو شده و کاملا مختومه شده است. از همچنین از تلاش‌های محسن چاووشی برای آزادی‌اش نیز تشکر کرد.

30 شهریورماه بود که رهبر انقلاب با درخواست رییس دستگاه قضا برای عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان محاکم موافقت کردند که به نظر می‌رسد یکی از آن پرونده‌ها مربوط به شروین حاجی‎‌‌‌پور است.

«در آغوش درخت» نماینده سینمای ایران در اسکار 2025 شد

 فیلم سینمایی «در آغوش درخت» از میان سه نامزد نهایی با اکثریت آرا به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۵ معرفی شد. کارگردانی این فیلم را بابک خواجه پاشا بر عهده داشته است. 

روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد: هیات انتخاب معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار، پس از ۱۰ روز بررسی و بازبینی فیلم‌های حایز شرایط، فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا را به عنوان نماینده ایران به اسکار ۲۰۲۵ معرفی کرد.

مجله پورمحمدی منتشر شد

امروز -5 مهر- فصلنامه «گواه» به سردبیری پیام طبیبی و مدیر مسئولی مصطفی پورمحمدی با حضور سید حسن خمینی در مرکز اسناد انقلاب اسلامی رونمایی شد. صفحه اول «گواه» به یک گفتگوی منتشر نشده از سید احمد خمینی اختصاص یافته است. 

مصطفی پورمحمدی در سرمقاله این نشریه نوشته است که حضور اینجانب در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، انتشار نشریه «به گواهی اسناد» را عقب انداخت... ما بر آنیم که تبیین صحیح و مستند، یگانه راه در امان نگاه داشتن گفتمان اصیل انقلاب اسلامی و و اقعیت‌های تاریخی از زنگار دوران تحریف و دسیسه‌های نامردمان است.

پیام طبیبی سردبیر گواه نیز نوشته است: نقش هاب‌گونه نشریه، صرفا به ارائه منابع تاریخی دست‌اول ختم نمی‌شود؛ زیرا گواه می‌کوشد محلی برای تضارب افکار و آرأ اندیشمندان سیاسی و فرهنگی باشد.... گواه نشریه‌ای است برای روایت دقیق، علمی و منصفانه آن مقطع تاریخی که به عصر انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی شناخته می‌شود.

این مجله که پیش‌فروش اینترنتی آن در آخرین روزهای سی‌و‌پنجمین نمایشگاه کتاب تهران آغاز شده بود، قرار بود در خرداد ماه سال جاری منتشر شود؛ که به دلیل حضور پورمحمدی در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، انتشار آن تا به امروز به تعویق افتاد.

171414582

نمایش فیلم‌های چینی در موزه سینما

در پی تعاملات گسترده فرهنگی و سینمایی ایران و چین، موزه سینمای ایران میزبان چهار فیلم از سینمای این کشور شد.

از سه‌شنبه -3 مهر- تا جمعه -6 مهر- هر روز از ساعت ۱۷ چهار فیلم «نبرد در دریاچه چانگجین» به کارگردانی چن کایگه، تسوی هارک و دانته لام،«چشم انداز زیبا» به کارگردانی میو وِن، «کوهستان ابری» به کارگردانی لی جون، «صخره نوردان» به کارگردانی ژانگ ییمو و «خرس‌های بونی: بازگشت به زمین» به کارگردانی لین هویدا در سالن فردوس موزه سینما روی پرده رفت.

افتتاحیه هفته فرهنگی چین ۲مهر ماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

«آنارشی» در جشنواره رومانیایی

 فیلم کوتاه «آنارشی» به نویسندگی و کارگردانی مجید کاظمی، تهیه‌کنندگی رهام رسولی و انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه حضور جهانی خود به بخش دانشجویی بیست و یکمین دوره جشنواره سیم‌فست رومانی راه یافت.

جشنواره بین‌المللی فیلم سیم‌فست «SIMFEST» رویدادی طراحی شده برای یافتن و شکل دادن به ارزش‌ها و استعدادهاست تا اعتبار لازم را به آنها بدهد و آنها را با رسانه‌ای که می‌توانند در آن رشد کنند، پیوند دهد. این جشنواره، یک مسابقه و در عین حال مدرسه‌ای رسانه‌ای و رویدادی فرهنگی است.

بیست و یکمین دوره این جشنواره از تاریخ ۳۰ سپتامبر تا ۶ اکتبر (۹ تا ۱۵ مهرماه ١۴٠٣) در کشور رومانی برگزار خواهد شد.

خبر مرتبط
رونمایی از آلبوم جدید همایون شجریان/ سینمایی‌های جدید سروش صحت و رامبد جوان در راه اکران و تبرئه افسانه بایگان

اکوایران: در بسته اخبار فرهنگی این هفته (23 شهریور - 29 شهریور) نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای فرهنگی-هنری کشور رخ داده است.

«آنیتا، گمشده در اخبار» در سه جشنواره جهانی

مستند انیمیشن «آنیتا، گمشده در اخبار» ساخته بهزاد نعلبندی در سه جشنواره جهانی پذیرفته شده و در بخش مسابقه با آثاری از کشورهای مختلف رقابت می‌کند.

جشنواره دارمشتات آلمان از ۸ تا ۱۱ مهر، جشنواره کولدیلرا آمریکا از ۵ تا ۱۰ مهر و جشنواره فیلم کوتاه کائوشیانگ تایوان از ۱۵ تا ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شوند و مقصد آینده فیلم سینمایی «آنیتا، گمشده در اخبار» هستند.

این فیلم در ماه‌های مرداد و شهریور ۱۴۰۳ در چهل و ششمین جشنواره فیلم فضای باز ویترشتاد آلمان و ششمین جشنواره فیلم انیما داک لودز لهستان نیز حضور داشته است.

حضور «خلیل» در تایوان 

فیلم کوتاه «خلیل» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی سید پیام حسینی، در ادامه حضور جهانی خود، به چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تایوان راه یافت و در فهرست نهایی جایزه هیئت داوران کودکان قرار گرفت.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تایوان «Kaohsiung Film Festival» در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد. این رویداد  معتبر فیلم کوتاه در آسیا، امسال از مجموع ۲۴۸۵ فیلم کوتاه دریافتی واجد شرایط از ۹۱ کشور جهان، ۴۱ فیلم کوتاه بین‌المللی و ۲۱ فیلم کوتاه تایوانی را برگزیده است.

چهاردهمین دوره این جشنواره از تاریخ ۱۲ تا ۲۷ اکتبر ۲۰۲۴ (۱۲ مهر تا ۶ آبان‌ماه ۱۴۰۳) در شهر کائوسیونگ کشور تایوان برگزار خواهد شد.

اعلام فیلم‌های جشنواره توکیو با چند اثر ایرانی

فیلم سینمایی «سردباد» با نام جهانی «The Bora» به کارگردانی محمد اسماعیلی در اولین حضور جهانی خود به بخش رقابتی «آینده آسیا» سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو راه پیدا کرد و فیلم «تا بهار صبر کن» به کارگردانی اشکان اشکانی نیر دیگر نماینده سینمای ایران در این بخش خواهد بود.

سی و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو که در میان رویدادهای موسوم به الف جهانی است، از ۷ تا ۱۶ آبان (۲۸ اکتبر تا ۶ نوامبر) در ژاپن برگزار خواهد شد.

درگذشت محمود حکیمی

محمود حکیمی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان و پژوهشگر، 30 شهریورماه از دنیا رفت.

حکیمی با انتشار مجموعه‌ای تحت عنوان «تاریخ تمدن یا داستان زندگی انسان» که کار یادداشت‌برداری آن را از سال ۱۳۵۴ آغاز کرده بود، توانست تأثیر بسزایی در ترویج دانش و آگاهی در میان مردم داشته باشد.