به گزارش اکوایران، اعلام برندگان نوبل سال 2024  از هفته گذشته آغاز شده و تاکنون 9 نوبلیست در رشته‌های صلح، ادبیات، فیزیک،‌ پزشکی و شیمی معرفی شدند. حالا مانده جایزه نوبل اقتصاد که آن نیز در روزهای آینده اعلام خواهد شد. 

photo_2024-10-11_14-10-42

نوبل صلح برای حامیان قربانیان سلاح‌های هسته‌ای

«کنفدراسیون سازمان‌های ژاپن برای آسیب‌دیده‌های بمب‌های اتمی و هیدروژنی» نیهون هیندانکیو(Nihon Hidankyo) که با نام هیباکوشا هم شناخته می‌شود، برنده نوبل صلح 2024 شد. این سازمان در سال ۱۹۵۶ و به‌همت جمعی از فعالان ژاپنی برای حمایت از قربانیان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و فشار بر دولت ژاپن بوجود آمده و برای کنار گذاشته شدن جنگ افزارهای هسته‌ای تلاش می‌کند.

مراسم اهدای این جایزه روز دهم دسامبر همزمان با روز جهانی حقوق بشر در اسلو، پایتخت نروژ انجام شد.

 

photo_2024-10-11_14-10-45

2 آمریکایی برنده جایزه نوبل پزشکی

دانشمندان آمریکایی «ویکتور امبروس» و «گری روکون» جایزه نوبل 2024 در پزشکی و دریافت یک میلیون دلار آمریکا را برای کشف ریز آر‌ان‌ای (microRNA) و نقش مهم آن در چگونگی رشد و زنده ماندن اورگانیسم‌های چندسلولی برنده شدند.

ویکتور امبروس از اساتید مدرسه پزشکی ماساچوست است درحالی که گری روکون در مدرسه پزشکی هاروارد تدریس می‌کند و با بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون هم کار می‌کند.

nobel_fisica24_600x450

پدر هوش مصنوعی؛ نوبلیست 2024

جایزه نوبل فیزیک 2024 به «جان هاپفیلد» و «جفری هینتون» برای اکتشافات بنیادین‌شان اعطا شد که «یادگیری ماشین» با شبکه‌های عصبی مصنوعی را ممکن ساخته است.

کمیته نوبل این جایزه را که بالاترین دستاورد علمی محسوب می‌شود روز دوشنبه در سوئد اعلام کرد. جایزه نوبل مبلغ 11 میلیون کرون سوئد (معادل یک میلیون دلار) را شامل می‌شود.

هاپفیلد از دانشگاه پرینستون و هینتون از دانشگاه تورنتو برای «ایجاد بنیان‌های یادگیری ماشین» مورد تقدیر قرار گرفتند که بسیاری از محصولات امروز با آن کار می‌کنند.

هینتون که لقب «پدرخوانده هوش مصنوعی» را دارد گفته است از دریافت جایزه حیرت‌زده شده است. او در پاسخ به گزارشگران درباره اهمیت بالقوه تکنولوژی که تحقیقاتش به توسعه آن کمک کرده است گفت هوش مصنوعی تاثیر عظیمی بر جوامع ما خواهد داشت.

photo_2024-10-11_14-10-47

هان کانگ برنده نوبل ادبیات

در مراسم اعلام برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۴، روز گذشته، پنجشنبه 19 مهر 1403، نام هان کانگ به دلیل نثر شاعرانه قدرتمند او که با روان‌زخم‌های تاریخی روبه‌رو می‌شود و شکنندگی زندگی انسان را آشکار می کند، اعلام شد.

هان کانگ، نویسنده اهل کره جنوبی، متولد  ۲۷ نوامبر ۱۹۷۰ (۶ آذر ۱۳۴۹) در کوانگجو (شهری در جنوب کشور چین) است. او نویسنده کتابهای پرطرفداری چون «گیاهخوار»، «کتاب سفید»، «درس‌های یونانی» و «قوانین انسانی» است.

photo_2024-10-11_14-10-50

نوبل شیمی 2024 به 3 نفر تعلق گرفت

در مراسم اعلام برنده جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۴ به صورت مشترک به دیوید بیکر دانشمند آمریکایی و نیم دیگر آن به دمیس هسابیس دانشمند انگلیسی و جان جامپر دانشمند آمریکایی برای طراحی پروتئین محاسباتی رسید.

دیوید بیکر  متولد ۶ اکتبر ۱۹۶۲ در آمریکا، زیست‌شیمی‌دان و زیست‌شناس محاسباتی است که روش‌هایی را برای طراحی پروتئین‌ها و پیش‌بینی ساختارهای سه‌بعدی آن‌ها راه‌اندازی کرده است. او استاد زیست‌شیمی هنریتا و اوبری دیویس، محقق مؤسسه پزشکی هاوارد هیوز و استادیار علوم ژنوم، مهندسی زیستی، مهندسی شیمی، علوم کامپیوتر و فیزیک در دانشگاه واشنگتن است.

جان مایکل جامپر دانشمند ارشد آمریکایی شرکت هوش مصنوعی دیپ‌مایند تکنولوژیز است. جامپر و همکارانش، آلفا فولد را طراحی کردند که یک مدل هوش مصنوعی برای پیش‌بینی ساختارهای پروتئینی از توالی اسیدهای آمینه آن‌ها با دقت بالا است.

دمیس هسابیس متولد ۲۷ ژانویه ۱۹۷۶ دانشمند علوم رایانه، محقق هوش مصنوعی و کارآفرین بریتانیایی است. او در ابتدای کار خود برنامه‌نویس و طراح بازی‌های ویدیویی هوش مصنوعی و یک بازیکن خبره بازی‌های رومیزی بود. او مدیر اجرایی و یکی از بنیانگذاران شرکت هوش مصنوعی دیپ‌مایند و مشاور هوش مصنوعی دولت انگلیس است.