به گزارش اکوایران، علی اصغر چگینی، دادستان عمومی شهرستان شفت استان گیلان، امروز - 14 شهریور ماه- در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: پرونده قضائی در راستای حریق شب گذشته بازارچه امامزاده ابراهیم (ع) شفت تشکیل شد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شفت گفت: ضمن تشکیل پرونده قضایی، دستور تحقیقات در راستای کشف علت حریق صادر شده و علت حریق پس اعلام نظر کارشناسان متخصص امر مشخص خواهد شد.

روز گذشته نیز مدیرکل بنیاد مسکن گیلان از اعزام ۷ اکیپ از کارشناسان نهاد بنیاد مسکن گیلان در روستا خبر داد و عنوان کرد تا ۴۸ ساعت آینده همه واحدهای آسیب دیده بازدید و به محض اتمام کار ارزیابی، میزان خسارت‌های وارده شده به واحدهای مسکونی و تجاری اعلام می‌شود.

آنگونه که فرماندار شفت در ساعات اولیه آتش‌سوزی اعلام کرد، عملیات اطفای کامل شهرک جوبی امام‌زاده ابراهیم شفت تا ساعت پنج بامداد ادامه داشت. طبق اعلام یکی از اهالی این روستا، این آتش‌سوزی از سیستم سیم کشی یک نانوایی آغاز و به ساختمان‌های مجاور سرایت کرده است، با این حال هنوز مسئولین استان علت و عمدی یا سهوی بودن این حادثه را عنوان نکرده‌اند.

در پی حریق بامداد پنجشنبه، 13 اردیبهشت، در منطقه امام‌زاده ابراهیم شفت، در ۴۸ کیلومتری مرکز استان -رشت- حداقل ۱۵۰ واحد مسکونی، اقامتی و تجاری به‌طور کامل در آتش سوختند؛ اما کسی آسیب جانی ندیده است.

آتش‌سوزی امام‌زاده ابراهیم شفت

تجربه را تجربه کردن، خطاست

این چندمین بار در سال‌های اخیر است که روستای امامزاده ابراهیم گیلان گرفتار آتش می‌شود. پیش از این در سال‌های 1392، بیش از ۴۰ باب مغازه و ۵۰ واحد مسکونی در آتش سوخت و یک نفر نیز جان باخت. همچنین در سال 1396 نیز ۹ باب مغازه و ۷ منزل مسکونی در امام‌زاده ابراهیم دچار حریق شد.

فرماندار وقت شهرستان شفت در آتش‌سوزی سال 96 در این خصوص  مهار آتش، مردم و رسانه‌ها را خطاب قرار داد و گفت: «انتظار داریم از استفاده ابزاری از هر حادثه و رخدادی به عنوان وسیله‌ای برای حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد و ضعیف نشان دادن عملکرد خدمتگزاران مردم، خودداری و مسئولان همراه و در کنار مردم دانسته شوند.»

این روستا به‌واسطه بافت چوبی‌اش، بسیار مستعد آتش‌سوزی است؛ از این رو انتظار می‌رفت که پس از چندین آتش‌سوزی‌ وسیعی که در این روستا اتفاق افتاده است، تمهیدات اساسی به منظور جلوگیری از تکرار این وقایع و یا کاهش خسارت‌ها صورت گیرد؛ اما تجربه آتش‌سوزی‌های قبلی بار دیگر تکرار شد.