به گزارش اکوایران، بخش صنعت یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصاد است و طیف گسترده‌ای از مشاغل را در بر می‌گیرد. در نتیجه، تغییرات این بخش تاثیری جدی بر وضعیت اشتغال افراد حاضر در این بخش می‌گذارد. برای مثال، معدن‌چیان، نقاشان ساختمان، تعمیرکاران موتور هواپیما، فرش‌بافان و حصیربافان همگی شاغلان بخش صنعت به حساب می‌آیند.

تازه‌ترین داده‌های انتشار یافته از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد که در پاییز 1402، از میان 31 استان کشور، در 3 استان سهم بخش صنعت از اشتغال بالای 45 درصد بوده است. یعنی در این استان‌ها از هر 100 نفر شاغل حداقل 45 نفر در بخش صنعت مشغول به کار بوده‌اند.

بیش‌ترین سطح این نرخ نیز در استان مرکزی دیده شده است. این نسبت به طور میانگین و در کل کشور برابر با 34.2 درصد است. در سوی دیگر این طیف‌2 استان قرار دارند که سهم بخش صنعت از اشتغال در آن‌ها کمتر از 25 درصد است.

مقایسه این آمار با داده‌های پاییز سال گذشته نشان می‌دهد که در سومین فصل سال جاری سهم بخش صنعت از اشتغال در 17 استان افزایش و در 14 استان کاهش یافته است.

021026

سهم 34 درصدی بخش صنعت در اشتغال پاییز 1402

بخش صنعت یکی از اجزای مهم اقتصاد است و طبق آخرین آمارهای موجود، سهم آن از کل کیک اقتصاد در تابستان سال جاری 38 درصد است. آخرین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در پاییز سال جاری،‌‌ از هر 100 نفر شاغل، 34 نفر در بخش صنعت مشغول به کار بوده است. به عبارت دیگر، سهم صنعت از اشتغال کل کشور 34.2 درصد برآورد شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که به طور کلی، صنعت در 17 استان سهمی بالاتر و در 14 استان سهمی پایین‌تر از میانگین کل کشور در اشتغال دارد. این نسبت در 3 استان بالاتر از 45 درصد است. برای مثال، بالاترین سطح این نرخ 48.5 درصد است و به استان مرکزی تعلق دارد. در این استان،‌ کارخانجات صنعتی فراوانی نیز وجود دارد و یکی از اصلی‌ترین استان‌های صنعتی کشور به شمار می‌رود.

در رتبه دوم، استان یزد قرار گرفته که سهم بخش صنعت از اشتغال در این استان 47.6 درصد برآورد شده است. به بیان دیگر، در استان یزد از هر 1000 شاغل، 476 نفر در بخش صنعت مشغول به کار است. رتبه سوم نیز به استان البرز تعلق دارد. در این استان از هر 1000 نفر شاغل 453 نفر در بخش صنعت کار می‌کند.

سهم حداقلی صنعت از اشتغال در کرمانشاه

در سوی دیگر این طیف 2 استان قرار گرفته‌اند که صنعت از بازار اشتغال آن‌ها سهمی کمتر از 25 درصد دارد. یکی از این استان‌ها کرمانشاه است. سهم صنعت از اشتغال در کرمانشاه 21.3 درصد برآورد شده که کمترین نرخ میان سایر استان‌ها است. پس از آن، استان کرمان قرار گرفته که سهم صنعت از اشتغال آن 22.9 درصد است. یعنی از هر 1000 نفر شاغل در این استان تنها 229 نفر در بخش صنعت کار می‌کنند.

این ارقام مربوط به پاییز 1402 است. سهم صنعت از اشتغال استان‌ها در این فصل نسبت به مدت مشابه در سال قبل تغییر کرده است. به بیان دقیق‌تر،‌ سهم صنعت از اشتغال در پاییز امسال نسبت به پاییز سال قبل در 17 استان افزایش و در 14 استان کاهش یافته است.

بیش‌ترین افزایش در این شاخص 4.1 واحد درصد بوده که به نام استان البرز ثبت شده است. در مقام بعدی استان‌های یزد و خراسان شمالی به طور مشترک قرار گرفته‌اند. سهم بخش صنعت از اشتغال در این 2 استان در پاییز سال جاری 3.6 واحد درصد نسبت به پاییز سال قبل افزایش یافته است. از میان استان‌هایی که با کاهش این نرخ مواجه شده‌اند نیز می‌توان به گیلان و کرمانشاه اشاره کرد. سهم بخش صنعت از اشتغال در استان گیلان 4 واحد درصد و در کرمانشاه 3.8 واحد درصد نسبت به پاییز سال گذشته کمتر شده است.

021026