به گزارش اکو ایران، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در جدیدترین گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران به شاخص‌های بخش صنعت و معدن در آذر 1402 پرداخته است. یکی از این شاخص‌ها شاخص قیمت است که میانگینی از تغییرات قیمت کالاهای این بخش را در یک بازه زمانی اندازه می‌گیرد. بنابراین تغییرات آن همان تورم را در این بخش نشان می‌دهد. به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شاخص قیمت فعالیت‌های صنعتی نسبت به ماه قبل تغییری نکرده و بنابراین تورم ماهانه آن برابر با صفر درصد بوده است. با این حال در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص قیمت این فعالیت‌ها تورم 23.3 درصدی داشته است. در این میان بیشترین تورم ماهانه نزدیک به 6 درصد برای زیرگروه دارو و بیشترین تورم نقطه به نقطه در حدود 50 درصد برای زیرگروه‌های معدن و فلزات پایه بوده است.

 در این گزارش به تورم ماهانه و نقطه به نقطه بخش صنعت و معدن به تفکیک رشته‌فعالیت‌های آن پرداخته شده است.

بیشترین تورم ماهانه برای زیرگروه دارو

 صنعت یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد است که نوسانات قیمت کالاهای آن می‌تواند تاثیر زیادی روی دیگر بخش‌های تولیدی اقتصاد بگذارد، زیرا تولیدات این بخش اغلب مواد اولیه بخش‌های دیگر هستند. شاخص قیمت این بخش با استفاده از اطلاعات شرکت‌های بورسی محاسبه می‌شود و میانگینی از قیمت‌ها را نشان می‌دهد. بنابراین بررسی تغییرات آن در مقیاس ماهانه می‌توانند تورم ماهانه آن را مشخص کند.

 مطابق محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس تورم ماهانه بخش صنعت در آذر ماه امسال برابر با صفر درصد بوده است، یعنی شاخص قیمت در این ماه نسبت به ماه قبل تغییری نکرده است.

 این مرکز بخش صنعت و معدن را به 13 زیرگروه تقسیم کرده و تورم ماهانه آن‌ها را نیز به تفکیک گزارش کرده است. بررسی‌های این مرکز نشان می‌دهد بیشترین تورم ماهانه در زیرگروه‌های صنعت برای رشته فعالیت دارو بوده که شاخص قیمت آن در فاصله آبان تا آذر امسال نزدیک به 6 درصد رشد کرده است. پس از این گروه نیز بیشترین تورم برای زیرگروه کاشی و سرامیک با بیش از 3 درصد رشد قیمت بوده است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که قیمت دارو که کالای اساسی بخش بهداشت و درمان است و قیمت کاشی و سرامیک که از نهاده‌های بخش ساختمان است در کوتاه‌مدت افزایش یابد و هزینه را در این بخش‌ها افزایش دهد.

 از سوی دیگر تورم ماهانه زیرگروه محصولات فلزی به جز ماشین‌آلات و تجهیزات نزدیک به 6 درصد افت کرده است. گروه شیمیایی (به جز دارو)، گروه سیمان و گروه معدن دیگر زیرگروه‌هایی هستند که در این ماه شاخص قیمت آن‌ها نسبت به ماه قبل افت کرده است.

 اما از آنجا که تورم ماهانه صرفا تغییرات کوتاه‌مدت را منعکس می‌کند، برای بررسی تغییرات بلندمدت و ریشه‌دارتر بهتر است تورم نقطه به نقطه یعنی تغییرات نسبت به موقعیت مشابه سال قبل بررسی شود. این بررسی‌ها نشان می‌دهد محصولات زیرگروه فلزات پایه و معدن تورمی حدود 50 درصد را در یک سال تجربه کرده‌اند.

021024

بیشترین تورم نقطه به نقطه برای زیرگروه فلزات پایه و معدن

 تورم نقطه به نقطه کل صنعت در آذر امسال برابر با 23.3 درصد بوده است. این یعنی میانگین قیمت کالاهای شرکت‌های بورسی این بخش در این ماه نسبت به آذر 1401 23.3 رشد کرده است.

 این رشد قیمت اما در زیرگروه‌های این بخش بهتر قابل مشاهده است. به طوری که در هفت زیرگروه تورم نقطه به نقطه بیش از 40 درصد بوده است.

 در این میان رکورد تورم مربوط به زیرگروه فلزات پایه بوده که شاخص قیمت آن بیش از 50 درصد رشد کرده است. صنعت تولید فلزات از صنایع مهم کشور است که بخش زیادی از محصولات آن صادر می‌شود. بنابراین تورم زیاد محصولات آن می‌تواند بر میزان تقاضای داخلی اثر بگذارد و میزان صادرات را نیز متناسب با آن تغییر دهد.

 اما تورم زیرگروه معدن نیز دست کمی از فلزات پایه نداشته و بیش از 50 درصد رشد کرده است. همچنین زیرگروه‌های سایر کانی غیر فلزی، سیمان، لاستیک و پلاستیک، محصولات فلزی به جز ماشین‌آلات و تجهیزات و خودرو و قطعات دیگر زیرگروه‌های بوده‌اند که تورم نقطه به نقطه آن‌ها در آذر بیش از 40 درصد بوده است.

 کمترین تورم نقطه به نقطه نیز در میان 13 زیرگروه بخش صنعت مربوط به زیرگروه کک و پالایش بوده است که مربوط به تولید فرآورده‌های نفت و گاز است.

021024