به گزارش اکوایران، بر اساس جدیدترین داده‌های مرکز آمار، تورم تولیدکننده نقطه به نقطه بخش صنعت در تابستان 1402 به 37.6 درصد رسیده و نسبت به بهار کاهش یافته است. این آمار برای هر 23 زیربخش فعال در حوزه صنعت ارائه شده است.

بر اساس این اطلاعات، در تابستان 1402 بالاترین تورم تولید نقطه‌ای در گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات» مشاهده شده است. در مقابل، کمترین سطح این نرخ مربوط به گروه «مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی» است.

برای درک بهتر این اعداد می‌توان آن‌ها را با مقادیر فصل بهار قیاس کرد. در این مقایسه مشخص شده که بیش‌ترین «افزایش» در تورم تولید نقطه‌ایِ اجزای صنعت، مربوط به گروه «ساخت کُک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت» بوده است.

در سمت دیگر ماجرا، تورم تولید نقطه‌ای «محصولات دارویی و مواد شیمیایی مورد استفاده در آن» با بیش‌ترین کاهش در این نرخ مواجه شده است.

تابستان 1402 و افزایش 12 واحد درصدی تورم پیشران صنعت نسبت به بهار

تورم تولیدکننده یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که در 3 تواتر «فصلی»، «نقطه به نقطه» و سالانه ارائه می‌شود. این نوع از تورم نشان‌ می‌دهد که قیمت کالاهای صنعتی بلافاصله پس از تولید و از درب کارخانه چقدر افزایش یافته است.

بنابراین، این شاخص افزایش قیمت اقلام صنعتی را پیش از رسیدن به بازار نشان می‌دهد و می‌تواند روی قیمت بازاری کالاها اثرگذار باشد. از همین رو به تورم تولیدکننده، «تورم پیشران» یا «پیش‌بینی‌کننده تورم مصرف» نیز گفته می‌شود.

تورم پیشران نقطه‌ای در بخش صنعت حاکی از آن است که میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان بخش صنعت در تابستان 1402 به میزان 37.6 درصد نسبت به تابستان 1401 افزایش یافته است.

برای دست‌یابی به درک بهتر می‌توان این نرخ را با مقدار قبلی خود در بهار امسال مقایسه کرد. نتیجه این قیاس نشان می‌‌دهد که تورم تولید نقطه‌ای صنعت در تابستان امسال نسبت به بهار 12 واحد درصد افزایش یافته است.

020823

بالاترین و پایین‌ترین سطح تورم تولید نقطه‌ای میان اجزای صنعت

بخش صنعت از 23 زیرگروه تشکیل شده است. این زیرگروه‌ها ساخت و تولید انواع محصولات صنعتی را در بر می‌گیرد.

جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در تابستان 1402 از میان اجزای صنعت زیرگروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر» با ثبت نرخ 92.8 درصد، بالاترین تورم تولید نقطه‌ای را به نام خود ثبت کرده است.

در سوی دیگر، زیرگروه «مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی» قرار گرفته که تورم تولید نقطه‌ای آن برابر با 16.8 بوده که کمترین سطح میان سایر اجزا است.

کدام اجزای صنعت بیش‌ترین و کمترین رشد تورم تولید را تجربه کردند؟

آگاهی از نرخ تورم تولید نقطه‌ای صنعت و اجزای آن به خوبی نمی‌تواند نشان دهنده تغییرات این نرخ باشد. به منظور آگاهی از تغییرات، تورم تولید نقطه‌ای اجزای صنعت در تابستان 1402 با این نرخ در بهار امسال مقایسه شده است.

020823