به گزارش اکوایران، تورم تولیدکننده در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در کل اقتصاد کاهش یافته است. این شاخص‌ برای بخش‌های مختلف اقتصاد مثل «کشاورزی» و «صنعت» نزولی و برای «معدن»، «برق» و «خدمات» صعودی بوده است. کاهش تورم تولیدکننده به معنای کاهش قیمت کالا و خدمات در مبدا تولید نیست بلکه بیان می‌کند که افزایش تورم تولید با سرعت کمتری نسبت به بازه مورد بررسی قبل افزایش یافته است.

کاهش تورم پیشران در بخش کشاورزی و صنعت

در بهار امسال میانگین تغییرات قیمت تولیدکننده کالا و خدمات در بهار امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) 42.4 درصد افزایش یافته است. رقم این شاخص در زمستان سال گذشته 46.8 درصد بوده که نشان می‌دهد در سه ماه ابتدایی امسال از سرعت رشد تورم پیشران کاسته شده است.

تورم تولیدکننده که به آن تورم پیشران هم گفته می‌شود، تغییرات قیمت اجناس از درب کارخانه و مبدا تولید را نشان می‌دهد. بنابراین پایین رفتن این شاخص می‌تواند پیش‌بینی‌کننده کاهش تورم مصرف‌کننده باشد.

تورم پیشران در فصل اول سال 1402 در بخش‌های «کشاورزی» و «صنعت» روندی نزولی را در پیش گرفته است. برای مثال این نرخ برای بخش کشاورزی از 85 درصد در زمستان 1401 به 49.5 درصد در بهار 1402 رسیده است. در بخش معدن نیز به طور مشابه نرخ تورم نقطه‌ای تولید‌کننده از 29.2 درصد در زمستان سال گذشته به 25.6 درصد در بهار امسال نزول کرده است.

تغییرات قیمت محصولات معدنی، خدماتی و برق در مبدا تولید

آخرین آمارهای تورم تولیدکننده نشان می‌دهد که میانگین تغییرات قیمت محصولات معدنی در بهار امسال نسبت به میانگین تغییرات قیمت این اجناس در بهار سال گذشته 40.7 درصد افزایش یافته است. با توجه به این که تورم تولیدکننده نقطه‌ای این بخش در زمستان سال گذشته 33.7 درصد بوده می‌توان گفت که سرعت افزایش قیمت‌های تولیدی در بخش معدن شتاب گرفته است.

بخش‌های «تولید برق» و «خدمات» نیز از روند مشابهی پیروی کرده‌اند به طوری که تورم پیشران نقطه‌ای برق از 21.1 درصد در زمستان گذشته به 60.9 درصد در بهار امسال رسیده است. این شاخص در بخش خدمات نیز افزایشی 2.6 واحد درصدی را تجربه کرده و به 61.9 درصد در بهار 1402 رسیده است.

photo_2023-09-04_15-54-19