به گزارش اکوایران، در تابستان 1402 تورم تولیدکننده فصلی کل صنعت به 7.1 درصد رسیده که حاکی از کاهش این نرخ نسبت به بهار است. از میان 23 زیربخش صنعت، کمترین و بیش‌ترین تورم پیشران فصلی به ترتیب به زیرگروه «کُک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت» و «سایر مصنوعات» تعلق دارد.

شواهد آماری حاکی از آن است که در تابستان امسال، تورم تولید فصلی در 21 زیربخش صنعت نسبت به بهار کاهش یافته است. در سوی دیگر ماجرا، تنها دو زیرگروه صنعت با افزایش سطح این نرخ مواجه شده‌اند.

کاهش تورم پیشران فصلی صنعت در تابستان 1402

یکی از شاخص‌های مهم تورمی که از آن به عنوان «پیش‌بینی‌کننده تورم مصرف» یاد می‌شود، تورم تولیدکننده است. این نرخ نشان می‌دهد که قیمت کالا و خدمات در مبدا تولید چند درصد افزایش یافته است. چون این نرخ، افزایش قیمت کالاها را پیش از رسیدن به بازار مصرف نشان می‌دهد می‌تواند به عنوان پیش‌بینی‌کننده تورم مصرف‌کننده نقش‌آفرینی کند.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم تولیدکننده فصلی بخش صنعت در تابستان امسال به 7.1 درصد رسیده که 2.2 واحد درصد کمتر از این نرخ در فصل بهار است. تورم فصلی نشان می‌دهد که قیمت کالاها از درب کارخانه در هر فصل چند درصد نسبت به فصل قبل افزایش یافته است.

020824

محصولات پالایشگاهی، پیشتاز تورم تولید فصلی در بخش صنعت

مرکز آمار تورم تولیدکننده فصلی را برای زیربخش‌های صنعت نیز منتشرکرده است. بر اساس این اطلاعات، در تابستان 1402 زیرگروه «ساخت کُک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت» با ثبت رقم 20.3 درصد، بالاترین تورم تولید فصلی را میان زیربخش‌های صنعت ثبت کرده است.

این رقم، بالاترین نرخ ثبت شده از تابستان سال 99 است و یک رکورد 3 ساله محسوب می‌شود. در سوی دیگر این طیف، زیرگروه «سایر مصنوعات» قرار گرفته که کمترین تورم تولید فصلی را با ثبت نرخ 1.9 درصد به خود اختصاص داده است.

علاوه‌ بر این، دو زیر گروه «فلزات پایه» و «محصولات رایانه‌ای، الکترونیکی و نوری» نیز شاهد تورم تولید فصلی منفی در تابستان 1402 بوده‌اند. به بیان دیگر، قیمت این محصولات از درب کارخانه در تابستان امسال نسبت به بهار سال جاری کاهش یافته است.

کاهش تورم در 21 زیرگروه بخش صنعت

برای درک بهتر تغییر قیمت‌های تولیدکننده در بخش صنعت می‌توان ارقام این نرخ را با سطحی که در بهار 1402 داشتند قیاس کرد. نتیجه این مقایسه نشان می‌دهد که در تابستان سال جاری و از میان 23 زیربخش صنعت، تورم تولیدکننده فصلی در 21 زیربخش این گروه نسبت به بهار کاهش یافته و تنها دو زیربخش مخالف این رویه عمل کرده‌اند.

برای مثال، تورم پیشران فصلی «ساخت پوشاک» و «ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر» بیش از 22 واحد درصد نسبت به بهار کاهش یافته است.

در مقابل، این نرخ در «ساخت مواد شیمیایی و فرآوردهای آن» و «کُک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت» نسبت به بهار افزایشی بوده است؛ به طوری که تورم تولید فصلی محصولات پالایشگاهی در تابستان سال جاری 11.3 واحد درصد نسبت به این نرخ در بهار افزایش یافته است.

020824