به گزارش اکوایران، افراد مطلع به بلومبرگ اعلام کردند حدود 60 درصد از سهام در معرض فروش شرکت نفتی آرامکو در عربستان سعودی به ارزش 11/2 میلیارد دلار به سرمایه‌گذاران خارجی اختصاص داده شده است.

به نوشته‌ بلومبرگ، این یک تغییر قابل توجه از عرضه اولیه سهام این غول نفتی در سال 2019 محسوب می‌شود، چراکه در آن سال عمده این سهام‌های در معرض فروش به سرمایه‌گذاران داخلی اختصاص داده شد.

طبق اعلام این منابع، این تغییر، تقاضای قوی از سوی آمریکا و اروپا را به همراه داشته است. همچنین صندوق‌هایی از بریتانیا، هنگ‌کنگ و ژاپن از فروش سهام‌های آرامکو حمایت کردند که باعث شده در مجموع سفارش‌هایی به ارزش بیش از 65 میلیارد دلار برای سهام‌های این شرکت نفتی ثبت شود.

شرکت آرامکو نیز تأیید کرده که عمده سهام این شرکت به صندوق‌های خارجی اختصاص پیدا کرده است. طبق اعلام آرامکو، سرمایه‌گذاران سازمانی بین‌المللی اکنون حدود 0/73 درصد از این شرکت را در اختیار دارند.

عربستان سعودی در عرض چند ساعت پس از آغاز معامله، پیشنهادهای کافی برای پوشش تمام سهام را دریافت کرد. فرصت پیشنهادها در روز پنجشنبه بسته شد و عربستان دست کم 11/2 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت که به تأمین سرمایه چند تریلیون دلاری مورد نیاز برای تغییر اقتصاد این کشور کمک می‌کند.

دولت عربستان سعودی حدود 82 درصد از سهام آرامکو را در اختیار دارد، در حالیکه صندوق سرمایه‌گذاری عمومی 16 درصد دیگر از سهام را در اختیار دارد. پس از عرضه سهام، پادشاهی سعودی همچنان سهامدار اصلی این شرکت نفتی خواهد بود.