به گزارش اکوایران، پرواز هواپیماها به کشورهای مختلف جهان دوباره در حال رونق گرفتن است و به نظر می‌رسد اختلال در این صنعت در زمان همه‌گیری کووید-19 مانند کابوسی بوده که اکنون به پایان رسیده است.

به نوشته بلومبرگ، داده‌های این خبرگزاری نشان می‌دهد که 10/5 میلیون پرواز برای سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است. انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی انتظار دارد در سال 2024 تعدد مسافران با رکوردشکنی همراه شود و هواپیماها که مانند دوران پیش از همه‌گیری مملو از مسافر خواهند شد در مصرف سوخت نیز رکورد جدیدی ثبت کنند.

برای فعالان محیط زیست، این موضوع می‌تواند نگران‌کننده باشد چراکه باعث رشد فزاینده انتشار کربن می‌شود و نشانه‌ای محسوب می‌شود که صنعت گردشگری دوباره در حال رونق گرفتن است. با این حال، احیای دوباره پروازها یک خبر مثبت برای صنعت نفت است. با آغاز همه‌گیری کووید-19، اوپک و متحدانش مجبور شدند عرضه نفت را کاهش دهند. در میان محصولات پتروشیمی نیز مصرف سوخت جت بیش از همه با تأثیر منفی همه‌گیری روبه‌رو شد.

یکی از کارشناسان به بلومبرگ اعلام کرده: «دوباره سفرهای بیشتری در حال شکل گرفتن است و ما در حال دور شدن کامل از وضعیت حاکم در دوران همه‌گیری هستیم.»

در این میان، سفرهای بین‌المللی در مسیر ثبت بیشترین رشد قرار دارد و در سال جاری میلادی تا 9/7 درصد رشد خواهد داشت و بیشرین افزایش مربوط به آسیا، اروپا و آمریکای شمالی خواهد بود. انتظار می‌رود پروازهای بین‌المللی از آسیا با جهش 23 درصدی همراه شود، اما تقریبا در تمام نقاط، پروازهای بین‌المللی با رشد قابل توجهی روبه‌رو خواهند بود.

در سنگاپور که نقطه اتصال میان آسیا و غرب است، تعداد مسافران در فرودگاه چانگی برای سه‌ماهه نخست سال 2024 میلادی از سطوح سال 2019 عبور کرد. در این برهه، بیشترین مسافران فرودگاه چانگی برای کشور چین بوده‌اند که به دنبال قانون عدم نیاز به ویزا میان دو کشور به مدت 30 روز، اتفاق افتاده است.

این روند باعث شده تعداد مسافران در فرودگاه‌های اصلی آسیا و خاورمیانه نیز با رکوردشکنی همراه شود. برای مثال، فرودگاه بین‌المللی دبی شلوغ‌ترین دوره تاریخ خود را در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی ثبت کرد که طی آن 23 میلیون مسافر وارد این فرودگاه شدند. مدیرعامل این فرودگاه انتظار دارد در سال 2024 میلادی،‌ 91 میلیون مسافر وارد این فرودگاه شوند که یک رکورد محسوب می‌شود.

با این حال، یکی از کارشناسان به بلومبرگ اعلام کرده این مسافت‌های کوتاه‌تر هستند که در واقع باعث بازیابی تعداد سفرهای هوایی شده‌اند. این کارشناس انتظار دارد که تقاضای سوخت جت در سال جاری میلادی تا 650 هزار بشکه در روز پیشروی داشته باشد. تقاضای جهانی سوخت جت اکنون برای نخستین‌بار از سال 2020 به سطح قبل از کووید بازگشته است. این بهبود عمدتا توسط سفرهای کوتاه‌تر انجام شده است. سوخت جت محرک اصلی رشد کلی تقاضای نفت است.

معالمه‌گران نفت که به ارزیابی قیمت سوخت جت می‌پردازند، اغلب این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهند که قیمت آن نسبت به گازوئیل تا چه اندازه تفاوت دارد. گازوئیل یک نوع سوخت نسبتا مشابه است که سهم بسیار بیشتری از بازار جهانی نفت دارد.

داده‌ها نشان می‌دهد که در اروپا تقاضا برای سوخت جت از ماه مارس تقویت شده است و همین امر در آسیا و آمریکا نیز صدق می‌کند.

دان استرویون، رئیس تحقیقات نفت در گلدمن ساکس اعلام کرده: «ما شاهد افزایش‌های خوبی بر اساس داده‌های رزرو برای تقاضای سوخت جت در سطح جهانی، به‌ویژه در آسیا و در مکان‌هایی مانند چین هستیم. در سال گذشته میلادی، تعداد پروازهای بین‌المللی بسیار بسیار پایین بود و ما همچنان شاهد رشد مثبت تقاضا نسبت به سال 2023 خواهیم بود.»

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی پیش‌بینی می‌کند که صنعت خطوط هواپیمایی در سراسر جهان، در سال جاری میلادی 99 میلیارد گالن سوخت مصرف کند که یک رشد 3 درصدی نسبت به سال 2019 است.

با این حال، افزایش راندمان باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی انتظار ندارد که تقاضا برای سوخت جت در سال جاری میلادی از میزان ثبت‌شده در سال 2019 عبور کند.

جفری بارون، تحلیل‌گر اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، اعلام کرده: «سفرهای هوایی اساسا به سطح قبل از همه‌گیری بازگشته است. همچنین تلاش‌ها برای افزایش بازدهی مانند جا دادن افراد بیشتر در هواپیماها باعث شده نسبت به آمارهای ثبت‌شده پیش از همه‌گیری کرونا، مصرف سوخت جت اندکی کاهش پیدا کند.»