به گزارش اکوایران، رئیس بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان که در چند روز گذشته به سراسر جهان پرواز کرده تا نظر سرمایه‌گذاران را به بزرگ‌ترین فروش سهام در سال‌های اخیر جلب کند، حالا می‌تواند نفس راحتی بکشد.

براساس گزارشی از بلومبرگ، پنج سال پس از اینکه عرضه سهام 29.4 میلیارد دلاری آرامکو تقریبا به‌طور کامل تنها از سوی سرمایه‌گذاران داخلی خریداری شد، «امین ناصر» و جمعی از بانکداران ارشد وال استریت توانستند معامله‌ای بین‌المللی را که ولیعهد محمد بن‌سلمان همیشه به دنبال آن بود را انجام دهند.

بخش بزرگی از فروش سهام 11.2 میلیارد دلاری آرامکو در این ماه به سرمایه‌گذاران خارجی اختصاص دارد. و موفقیت آن می‌تواند الگویی برای فروش آرامکو در آینده باشد، چیزی که حالا به نظر محتمل می‌رسد. چراکه محمدبن سلمان برای تامین مالی پروژه تحول اقتصادی چشم انداز 2030 چندتریلیون دلاری خود، به پول نیاز دارد.

تفاوت فروش این بار سهام آرامکو

در سال 2019، عرضه اولیه فروش سهام آرامکو با درگیری‌های شدید میان بانک های سرمایه گذاری و مقامات سعودی روبرو شد؛ آنها از اینکه عرضه اولیه در نهایت ارزش 1.7 تریلیون دلاری را بدست آورد عصبانی بودند، چراکه بسیار کمتر از 2 تریلیون دلاری بود که در آن زمان امید آن را داشتند.

اما فروش سهام امسال بسیار راحت‌تر انجام شد. در واقع، این پیشنهاد سال‌ها در جریان بوده است و در نهایت بانک‌ها توانستند باهم منجسم‌تر کار کنند که سبب شد این معامله باوجود بالاگرفتن جنگ در خاورمیانه پیشرفت کند.

به گفته مدیر یک شرکت مشاوره، افزایش علاقه از سوی سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند به نقش عربستان سعودی در حفظ جنگ در غزه مرتبط باشد.

اندکی پس از اینکه فرآیند عرضه اولیه به پایان رسید، امین ناصر تیم‌های داخلی را برای عرضه ثانویه آماده کرد چراکه می‌دانست پادشاهی عربستان تصمیم دارد سهام بیشتری از سهام آرامکو را بفروشد.

حدود دوسال قبل، مشاوران نزدیک بن سلمان جلسات خصوصی را با بانکداران، سرمایه‌گذاران و مشاوران آغاز کردند تا ببینند چه زمانی می‌توانند بیشتر سهام این غول نفتی را به فروش برسانند؛ شرکتی که مدت‌های طولانی به عنوان نگین انگشتری پادشاهی عربستان شناخته می‌شد.

چرا فروش سهام؟

وزارت دارایی هزینه‌های روبه‌افزایش طرح چشم‌انداز اقتصادی را دائما محاسبه می‌کند. این وزارت خانه با بررسی چشم‌انداز قیمت نفت، درآمد دولت و میزان استقراضی ممکن را تخمین می‌زند، و از این راه شکافی در بودجه‌ را پیش‌بینی کرد.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی افزایش یافته است ولی حتی به چیزی که عربستان سعودی به آن نیاز دارد نزدیک هم نیست. از این‌رو، فروش سهام آرمکو راه خوبی برای کمک به دولت برای جمع آوری پول بیشتر است.

به گفته یک استاد اقتصاد دانشگاه رایس، این فروش تا اندازه‌ای بوده است که معترضان داخلی را عصبانی نکند و خریداران خارجی هم می‌توانند شرایط را در پادشاهی عربستان محک بزنند. اگر سهام آرامکو آنطور که تبلیغ می‌شود عمل کند، شاید برخی ازین خریداران به سرمایه گذاران خارجی آینده تبدیل شوند.

حمله روسیه به اوکراین همچنین باعث شده بود که قیمت نفت به بالاترین سطح خود در سال‌های اخیر برسد. این امر باعث شد آرامکو روی میلیاردها دلار پول نقد بنشیند که می‌تواند برای افزایش سود سهام استفاده کند. به عنوان بزرگ‌ترین سهامدار، این شرایط به دولت سعودی کمک خواهد کرد. افزایش سود سهام یکی از مشکلات عمده سرمایه گذاران خارجی را نیز برطرف می‌کند.

خرید سهام آرامکو به‌صرفه‌ست؟

بسیاری از صندوق‌های خارجی که در این زمان خرید کردند، سرمایه‌گذاران منفعل هستند که به دنبال افزایش دارایی‌های خود با تخفیف بودند. در میان برخی از سرمایه‌گذاران که فکر می‌کنند شرکت بیش از حد ارزش گذاری شده و بازدهی آن جذاب نیست، هنوز نگران هستند.

در پایان اما، 11.2 میلیارد دلاری که از عرضه بزرگ سهام برای ریاض جمع آوری شد، آن را به بزرگ‌ترین معامله در سطح جهان در حدود سه سال اخیر تبدیل کرد و توان تازه‌ای به ولیعهد برای برنامه‌هایش برای متحول کردن اقتصاد عربستان سعودی داد.

یکی از نکات مهم در فروش، سود 124 میلیارد دلاری آرامکو بود که بزرگ‌ترین سود سهام در جهان است. این شرکت از زمان عرضه به بورس، پرداخت خود را به‌طور پیوسته افزایش داده است و سهام اکنون بازدهی حدود 6.6 درصدی را ارائه می‌دهد.

همراه با فرصت خرید با تخفیف تقریبا 6 درصدی، بسیاری از سرمایه‌گذارانی که از عرضه اولیه سهام خارج شدند، تصمیم گرفتند در این زمان وارد شوند. حدود 125 سرمایه گذار جدید در عرضه این ماه سهام خریدند.

آرامکو در جذب سهام خارجی موفق بود؟

در مجموع، این معامله حدود 65 میلیارد دلار سفارش جذب کرد و تقریبا 60 درصد از سهام به سرمایه گذاران خارجی رسید. این با 23 درصدی است که در عرضه سهام سال 2019 به سرمایه گذاران خارجی رسید بسیار فاصله دارد و محمدبن سلمان را به فروش جهانی -که همیشه می‌خواست- رساند.

دیوید راندل، دیپلمات سابق ایالات متحده با چندین دهه تجربه در خاورمیانه معتقد است: تقاضای خارج از کشور جالب‌ترین جنبه فروش سهام بوده است؛ این یک رای اعتماد برای ولیعهد عربستان است.