به گزارش اکوایران، یکی از معیارهای سنجش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین برای دوازدهمین ماه متوالی با کاهش همراه شده است؛ آماری که بر چالش چین در بهبود جذابیت این کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی در جهت رشد اقتصادی تأکید می‌کند.

به نوشته بلومبرگ، داده‌های منتشر شده توسط وزارت بازرگانی چین در روز جمعه (1 تیر) نشان می‌دهد در پنج ماه نخست سال 2024 و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور با کاهش 28/2 درصدی همراه شده و به 412/51 میلیارد یوآن (56/8 میلیارد دلار) رسیده است. این ارقام بدتر از افت 27/9 درصدی ماه آوریل بوده و نشان‌دهنده ادامه روند کاهشی متناوبی است که آغاز آن به ژوئن 2023 برمی‌گردد.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرده کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از ژانویه تا می عمدتا به دلیل سطح غیرمعمول و بسیار بالای این نوع سرمایه‌گذاری در دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال گذشته میلادی بوده است. این وزارت‌خانه همچنین تکرار کرده مقامات از آغاز 2024، تلاش‌های خود برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی را افزایش داده‌اند.

به دنبال کاهش تاریخی ورود سرمایه خارجی به چین در بحبوحه نگرانی‌ها از چشم‌انداز رو به افول رشد اقتصادی این کشور، دولت چین سعی داشته اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به این کشور را تقویت کند.

لی چیانگ نخست‌وزیر چین در فوریه اعلام کرد تثبیت سرمایه‌گذاری خارجی از تمرکزهای کلیدی در برنامه‌های اقتصادی سال 2024 است. او همچنین به گسترش دسترسی بازار و بهبود فضای رقابت منصفانه متعهد شد.