به گزارش اکوایران، رشد سرمایه‌گذاری مستقیم کسب‌وکارهای خارجی در چین در سال گذشته میلادی به کمترین سطح خود از اوایل دهه 1990 میلادی رسید؛ اتفاقی که بر چالش‌های چین که در تلاش است برای تقویت اقتصاد خود سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتری جذب کند، تأکید می‌کند.

به نوشته بلومبرگ،‌ گزارشی که طی امروز یکشنبه (29 بهمن) منتشر شد، نشان می‌دهد تعهدات مالی چین از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم در تراز پرداخت‌های این کشور در سال گذشته میلادی 33 میلیارد دلار افزایش یافت که نسبت به سال 2022 با کاهش 82 درصدی مواجه شده است.

این اندازه‌گیری از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در داخل چین که ورود سرمایه‌های مرتبط با نهادهای خارجی در این کشور را ثبت می‌کند، به کمترین سطح خود از سال 1993 رسیده است.

این اطلاعات نشان‌دهنده تأثیرات مربوط به قرنطینه‌های همه‌گیری کووید-19 و بازیابی ضعیف اقتصادی چین در سال گذشته میلادی است. میزان سرمایه‌گذاری در دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه‌ماهه سوم سال 2023 و برای نخستین‌بار از سال 1998 کاهش یافت. اگرچه این سرمایه‌گذاری کمی بازیابی داشت و توانست در سه‌ماهه آخر سال 2023 به رشد بازگردد، اما میزان سرمایه‌گذاری جدید در آن دوره که 17/5 میلیارد دلار برآورد شده، یک‌سوم سرمایه‌گذاری ثبت‌شده در مدت مشابه سال 2022 بوده است.

نمودار 1

داده‌های اداره ملی آمار چین نیز نشان می‌دهد سود شرکت‌های صنعتی خارجی در چین در سال 2023 و در مقایسه با یک سال قبل‌تر، 6/7 درصد کاهش یافته است. آمارهای پیشین وزارت بازرگانی چین هم نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور در سال گذشته میلادی به کمترین سطح سه‌ سال اخیر رسیده است.

این روندِ ادامه‌دار، این موضوع را برجسته می‌کند که شرکت‌های خارجی چگونه در حال خارج کردن سرمایه‌های خود از داخل چین هستند که علت آن تنش‌های ژئوپولیتیکی و نرخ‌های بهره بالاتر در سایر نقاط جهان است.

با این حال، نقاط مثبتی نیز دیده می‌شود. میزان سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های آلمانی در چین در سال گذشته میلادی به رکورد حدود 12 میلیارد یورو (13 میلیارد دلار) رسید که نشان‌دهنده اشتیاق این شرکت‌ها برای گسترش فعالیت خود در دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

این اتفاق در حالی رخ داده که اتحادیه اروپا به علت نگرانی‌های امنیتی، اقداماتی برای افزایش نظارت بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام داده است. گزارش یکی از شرکت‌های آلمانی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در چین به عنوان بخشی از فرآیند کلی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی آلمان، در سال 2023 به 10/3 درصد افزایش یافت که بالاترین میزان آن از سال 2014 بوده است. این سرمایه‌گذاری از طریق شرکت‌های تحت کنترل آلمان در سرزمین اصلی چین و هنگ‌کنگ تأمین مالی شده است.