به گزارش اکوایران، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های آلمانی در چین در سال گذشته میلادی به رکورد حدود 12 میلیارد یورو (13 میلیارد دلار) رسید که نشان‌دهنده اشتیاق این شرکت‌ها برای گسترش فعالیت خود در دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

به نوشته بلومبرگ، این اتفاق در حالی رخ داده که اتحادیه اروپا به علت نگرانی‌های امنیتی، اقداماتی برای افزایش نظارت بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام داده است. گزارش یکی از شرکت‌های آلمانی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در چین به عنوان بخشی از فرآیند کلی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی آلمان، در سال 2023 به 10/3 درصد افزایش یافت که بالاترین میزان آن از سال 2014 بوده است. این سرمایه‌گذاری از طریق شرکت‌های تحت کنترل آلمان در سرزمین اصلی چین و هنگ‌کنگ تأمین مالی شده است.

آلمان در ماه جولای، استراتژی خود در رابطه با چین را منتشر کرد که در آن از بزرگ‌ترین شرکت‌های این کشور خواسته شده بود وابستگی خود به چین را کاهش دهند و استراتژی‌‎های قوی‌تری برای مقابله با ریسک‌های سرمایه‌گذاری خارجی پیدا کنند. اتحادیه اروپا نیز نظارت خود بر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را افزایش داده و علت این امر، نگرانی‌ها از انتقال فناوری با کاربردهای نظامی بوده است؛ تصمیمی که با انتقاد پکن همراه شده است.

نمودار 1

تازه‌ترین اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری حاکی از آن است که هیچ رویه‌ای در راستای دور شدن از چین دیده نمی‌شود. گزارش‌های غیررسمی نیز نشان می‌دهد شرکت‌های بزرگ‌تر، علت اصلی افزایش سرمایه‌گذاری بوده‌اند.

«یورگِن ماتِس»، نویسنده این گزارش، اعلام کرده: «شرکت‌های بزرگ همچنان چین را به عنوان یک بازار بزرگ و رو به ‌رشد در نظر می‌گیرند. شرکت‌های آلمانی اغلب برنامه دارند میزان بیشتری از فعالیت‌های تجاری خود را در چین مستقر کنند تا بتوانند از ریسک‌های ناشی از تنش‌های فراینده در تجارت جهانی محافظت شوند.»

نتایج یک نظرسنجی که در ماه گذشته میلادی منتشر شد، نشان می‌دهد 73 درصد شرکت‌های بزرگ فعال در چین قصد دارند در دو سال آتی، سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند و این آمار در میان کوچک‌ترین شرکت‌ها حدود 50 درصد بود.

کمیسیون اروپا در حال کار روی یک سیاست نظارتی سرمایه‌گذاری خارجی است که منعکس‌کننده تلاش‌های آمریکا برای کنترل سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در چین است.

آقای ماتس اعلام کرده به دلیل فشار آمریکا به اروپا برای استفاده از سیاست نظارتی بر سرمایه‌گذاری در چین، این موضوع به نفع اتحادیه اروپا خواهد بود که بتواند به یک راه‌حل اروپایی دست پیدا کند و صرفا به کپی کردن از سیاست آمریکا نپردازد.

با این حال، گزارش یادشده نشان می‌دهد دسته‌بندی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مانند وام‌های بین شرکتی و تزریق سهام توسط شرکت‌های آلمانی به چین رو به کاهش بوده‌ است.

از سوی دیگر، شرکت آلمانی فولکس‌واگن به‌تازگی اعلام کرده به دلیل اتهامات جدید مربوط به نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ، در حال تجدید نظر در فعالیت‌های خود در منطقه غربی سین‌کیانگ است. شرکت صنایع شیمیایی آلمانی موسوم به «ب‌آاس‌اف» هم در ماه جاری میلادی گفت که در حال سرعت بخشیدن به سرمایه‌برداری به دلیل اتهامات در منطقه سین‌کیانگ است. چین کلیه اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر در این منطقه را رد کرده است.

علاوه بر این، اطلاعات یک گزارش جداگانه طی این هفته که شرکت آمریکایی «رودیوم گروپ» منتشر کرد، حاکی از آن است که شرکت‌های آلمانی به‌طور فزاینده‌ای در حال سرمایه‌گذاری دوباره سودهای به‌دست‌آمده خود در چین، در داخل دومین اقتصاد بزرگ جهان هستند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند.

به عنوان بخشی از این رویه، شرکت‌هایی مانند فولکس‌واگن و ب‌آاس‌اف در حال کمتر کردن حضور خود در بازار آلمان هستند و در مقابل به افزایش شغل‌های مستقر در چین و توسعه و تحقیق در این کشور و در مواردی، تولید کالاهای صادراتی در چین روی ‌آورده‌اند.

در گزارش رودیوم همچنین آمده: «افزایش سرمایه‌گذاری در چین همراه با تعدیل نیروهای اخیر در آلمان نشان‌دهنده یک اختلاف فزاینده بین اهداف مالی شرکت‌های خاص آلمانی و رفاه کارکنان آن‌ها و کل اقتصاد آلمان است.»