به گزارش اکوایران، تورم آلمان در ماه دسامبر کمتر از حد انتظار افزایش یافت که منعکس‌کننده افزایش ملایم‌تر قیمت حامل‌های انرژی است؛ موضوعی که نشانه‌ای مثبت از امکان بازگشت سریع‌تر به هدف 2 درصدی بانک مرکزی اروپا تلقی می‌شود.

به نوشته بلومبرگ، اداره آمار آلمان اعلام کرد قیمت‌های مصرف‌کننده با افزایش سالانه 3/8 درصدی همراه بوده است؛ این در حالیست که اقتصاددانان افزایش 3/9 درصدی تورم در این کشور را پیش‌بینی کرده بودند. از سوی دیگر، تورم آلمان در ماه نوامبر 2/3 اعلام شده بود.

تورم آلمان

دلیل افزایش تورم آلمان در ماه گذشته میلادی به این موضوع برمی‌گردد که کمک‌های دولتی برای قبوض گاز طبیعی و گرمایش منطقه‌ای، هزینه‌های انرژی در این کشور را در پایان سال 2022 کاهش داد، اما نبود این کمک‌ها در سال 2023، باعث افزایش تورم شد. با این حال در ماه‌های اخیر، قیمت‌های برق، گاز و سوخت کاهش یافته و داده‌های منطقه‌ای آلمان حاکی از ادامه این روند در دسامبر است.

اطلاعات منتشرشده از فرانسه نیز مشابه آمارهای بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا است و ادامه نیافتن کمک‌های دولتی باعث شده تورم فرانسه از 3/9 درصد به 4/1 درصد افزایش پیدا کند. همچنین افزایش قیمت‌ها در ایرلند سرعت بیشتری داشته است، این در حالیست که اسپانیا هفته گذشته اعلام کرد تورم این کشور بدون تغییر در سطح 3/3 درصد باقی مانده است.

بلومبرگ اکونومیکس اعلام کرده: «افزایش تورم در بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو برای بانک مرکزی اروپا ناخوشایند است، اما روند کلی تورم نزولی است و ما شاهد نخستین کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن خواهیم بود».

با این حال، بانک مرکزی اروپا همچنان در مورد تورم محتاط است. کریستین لاگارد - رئیس بانک مرکزی اروپا - و همکارانش در حال مطالعه دقیق عوامل داخلی افزایش تورم، بویژه حقوق و دستمزدها هستند. حدود نیمی از کارگرانی که توسط سازوکار دستمزد بانک مرکزی اروپا رصد می‌شوند، در نیمه اول سال 2024 برای قراردادهای جدیدی مذاکره خواهند کرد که نتایج آن برای تعیین مسیر نرخ بهره اهمیت بالایی دارد.

اقتصاد کند منطقه یورو ممکن است به عقب‌نشینی تورم کمک کند، زیرا این بلوک سیاسی احتمالا در نیمه دوم سال 2023 رکود خفیفی را تجربه کرده و در آلمان، نشانه‌های کمی از بازیابی اقتصادی قوی وجود دارد.

جدیدترین پیش‌بینی‌های بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد که تورم اروپا در نیمه دوم سال 2025 به هدف 2 درصدی خواهد رسید. با این حال، بانک مرکزی آلمان معتقد است این کشور تا قبل از سال 2027 به تورم 2 درصد نخواهد رسید. بلومبرگ اکونومیکس پیش‌بینی کرده نرخ تورم آلمان در ماه جاری میلادی به 3/1 درصد کاهش خواهد یافت.