به گزارش اکوایران،‌ سرمایه‌گذاری چین در کشورهای عضو ابتکار کمربند و جاده این کشور در سال گذشته میلادی به بالاترین سطح خود از سال 2018 دست یافت و شرکت‌های چینی حدود 50 میلیارد دلار در پروژه‌های برون‌مرزی سرمایه‌گذاری کردند.

به نوشته بلومبرگ، سرمایه‌گذاری کلی حدود 80 درصد بالاتر از سطح سال 2022 بود و باعث شد میزان مشارکت کلی 150 کشوری که در این طرح زیرساختی عظیم حضور دارند از سال 2013 تاکنون به بیش از 1 تریلیون دلار برسد.

در این میان، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فناوری پیشرفته از جمله تولید خودروهای برقی با رشد قابل توجهی همراه شده است. همچنین بخش باتری خودروهای الکتریکی با سرمایه‌گذاری 8 میلیارد دلاری روبه‌رو بوده که ناشی از برنامه‌ریزی برای ایجاد یک کارخانه باتری در کره جنوبی و کارخانه‌های خودروسازی در کشورهایی مانند تایلند، ویتنام، برزیل و مجارستان است.

نمودار 1

با وجود کند شدن روند اقتصاد چین، نگرانی برخی کشورها نسبت به افزایش نفوذ این کشور و فرآیند وام‌دهی پکن، این آمارها داده‌های اخیر را تأیید می‌کند که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری خارجی چین به بالاترین سطح از سال 2016 رسیده است. کاهش ساخت‌وسازهای مربوط به ابتکار کمربند و جاده ممکن است منعکس‌کننده این نگرانی‌ها باشد و تعدادی از کشورها در سال‌های اخیر بدهی خود را تعدیل کرده‌اند، از جمله وجوه قرض گرفته‌شده برای پروژه‌های زیربنایی به رهبری چین.

همچنین انتظار می‌رود که ارزش قراردادهای ساخت‌وساز با ارزش پروژه‌های خارج از چین که از طریق وام‌‌های بانک‌های چینی تأمین مالی می‌شوند، مطابقت داشته باشد. در همین حال، رقم سرمایه‌گذاری احتمالا مربوط به پروژه‌های خارج از کشور است که شرکت‌های چینی در آن‌ها سهام مالکیت دارند.

نمودار 2

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، حدود یک دهه قبل طرح ابتکار کمربند و جاده را آغاز کرد تا بتواند روابط اقتصادی و نفوذ دومین اقتصاد بزرگ جهان را تقویت کند. این پروژه با یک تعریف گسترده مشخص می‌شود که اغلب شامل پروژه‌های مختلف در کشورهایی است که روابط دوستانه با چین را حفظ می‌کنند.

ایتالیا در اواخر سال گذشته میلادی اعلام کرد از این طرح خارج می‌شود و وزیر خارجه این کشور دلیل این تصمیم را برآورده نشدن انتظارات ایتالیا از تأثیرات آن عنوان کرد.

«کریستوف ندوپیل» - استاد اقتصاد - نوشته است: «چین در سال جاری میلادی مشارکت در ابتکار کمربند و جاده را حداقل تا سطح 2023 دنبال خواهد کرد. این امر با تمرکز قوی بر مشارکت کشورهای عضو این طرح در انرژی‌های تجدیدپذیر، معدن و فناوری‌های مرتبط انجام می‌شود.»

این استاد دانشگاه افزود: «بخشی از این انتظار ناشی از چالش‌های توسعه اقتصادی داخلی چین است، جایی که شرکت‌های چینی به دنبال فرصت‌هایی در کشورهای دیگر هستند.»

نمودار 3