به گزارش اکوایران، با اوج‌گیری دوباره سفرها در تعطیلات سال نوی چینی، نشانه‌هایی از افزایش هزینه‌کرد مصر‌ف‌کنندگان در دومین اقتصاد بزرگ جهان دیده می‌شود.

به نوشته بلومبرگ، این اتفاق در حالی رخ داده که چین با اعتماد پایین مصرف‌کنندگان و تورم منفی دست‌وپنجه نرم می‌کند. طبق گزارش‌های رسمی، در شش روز نخست تعطیلات سال نوی چینی،‌ بیش از 61 میلیون سفر ریلی ثبت شده است. ارزیابی‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که این میزان سفر، بالاترین نرخ ثبت‌شده در پنج سال گذشته بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 میلادی، 61 درصد رشد داشته است.

یکی از اقتصاددانان به بلومبرگ اعلام کرده:‌ «مصرف‌کنندگان چینی در حال فعال‌تر شدن هستند و معیارهای مربوط به میزان هزینه از سوی مصرف‌کنندگان، از انتظارات فراتر رفته است». در عین حال این اقتصاددان اذعان کرد که فراتر رفتن از آمارهای سال 2023 یک اتفاق دشوار نبوده است چراکه چین در سال گذشته میلادی همچنان با همه‌گیری کووید-19 مواجه بود.

نمودار 1

اطلاعات مربوط به سفرها در سال 2024 یک خبر خوشایند برای چین است؛ در حال حاضر نگرانی‌هایی درباره میزان رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی وجود دارد زیرا بحران مسکن از میان نرفته و فشارهای مربوط به تورم منفی نیز پا برجا است. قیمت‌های مصرف‌کننده در چین در ماه گذشته میلادی با بیشترین سرعت از زمان بحران مالی جهانی کاهش پیدا کرد و همین موضوع باعث فشار بیشتر بر دولت برای انجام اقدامات حمایتی شد. علاوه بر این، کاهش چند تریلیون دلاری ارزش بازار سهام چین باعث تیره شدن چشم‌انداز اقتصادی این کشور شده است.

برخی اطلاعات اولیه از میزان سفرهای جاده‌ای و هوایی در زمان تعطیلات، نشان‌دهنده بهبود وضعیت نسبت به سال 2023 است. میزان رزرو هتل از طریق پلتفرم‌های چینی نیز نسبت به سال گذشته میلادی با رشد بیش از 60 درصدی همراه شده است.

کمی پیش از آغاز تعطیلات سال نو، مقامات شانگهای ورود حدود 8/8 میلیون توریست به این کلان‌شهر را ثبت کردند که نشان‌دهنده رشد بیش از 50 درصدی در مقیاس یک‌ساله است.

اطلاعات شرکت خدمات اینترنتی «میتوان» هم حاکی از آن است که متوسط خرید روزانه از این پلتفرم چینیِ خرید آنلاین در زمان تعطیلات سال جدید چینی حدود 36 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی افزایش پیدا کرده است. این شرکت ارزش خریدهای انجام‌شده را اعلام نکرده، اما گفته که میزان آن از سال 2019 و پیش از آغاز دوران همه‌گیری فراتر رفته است. آمارها همچنین نشان می‌دهد استقبال از رستوران‌ها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده به‌طوریکه میزان سفارش‌ها نسبت به سال 2023 با افزایش 161 درصدی روبه‌رو شده است.

در طول دوره طولانی تعطیلات، گردشگران چینی هزینه‌های خود را در خارج از کشور - به‌ویژه برای غذا و نوشیدنی - نسبت به سال 2019 میلادی، 70 درصد افزایش دادند. هنگ‌کنگ، ژاپن، تایلند، فرانسه و استرالیا از جمله مقاصد ترجیحی برای مسافران چینی بودند.

این در حالی است که سینماهای چین در چهار روز نخست تعطیلات هشت‌روزه سال نو در مقایسه با سال گذشته میلادی، اندکی کمتر درآمد داشتند. این نشان می‌دهد که مردم چین ممکن است در هر سفر خود پول کمتری خرج کرده باشند.

نمودار 2

سال نوی قمری یک تعطیلات بسیار مهم در چین است که طی آن بسیاری از مردم این کشور به سفر می‌روند. تعطیلات امسال یک روز بیشتر از سال گذشته است و انتظار می‌رود دولت چین پس از تعطیلات، داده‌های مربوط به هزینه‌های گردشگری را منتشر کند تا نشان دهد شهروندان چقدر هزینه کرده‌اند.

با این حال، تمایل مردم چین برای خرج پول به دلایل مختلفی از جمله کاهش قیمت خانه‌ها، کمتر شده است. فروش برخی کالاها مانند خودرو نیز کاهش یافته و در ژانویه، خودروهای کمتری نسبت به دسامبر فروخته شد.