به گزارش اکوایران، صندوق‌های ثروت دولتی خاورمیانه بیش از نیمی از ارزش تمام توافق‌های انجام‌شده توسط سرمایه‌گذاران جهانی تحت حمایت دولت در سال 2024 را به خود اختصاص داده‌اند؛ موضوعی که سلطه فزاینده کشورهای نفت‌خیز خلیج فارس را در زمانی که بسیاری از کشورها به کاهش هزینه‌های خود اقدام کرده‌اند، برجسته می‌کند.

به نوشته بلومبرگ، موسساتی شامل صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان، سازمان سرمایه‌گذاری قطر و سازمان سرمایه‌گذاری ابوظبی در نیمه نخست سال 2024 از قراردادهایی به ارزش 52 میلیارد دلار حمایت کردند.

این میزان معادل 54 درصد تمام 96 میلیارد دلاری است که توسط صندوق‌های تحت کنترل دولت در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است و از سال 2009 تاکنون بالاترین سهم سرمایه‌گذاری در این خصوص محسوب می‌شود. این در حالی‌ست که سهم صندوق‌های ثروت خاورمیانه در نیمه دوم سال 2023 در سطح 39 درصد قرار داشت.

این موضوع نشان می‌دهد صندوق‌های خاورمیانه که در مجموع دارایی‌هایی به ارزش چهار تریلیون دلار را کنترل می‌کنند، تا چه اندازه برای جریان سرمایه‌‌ها در سطح جهان اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

بانک‌ها، غول‌های سرمایه‌گذاری و مدیران صنعت تکنولوژی از سراسر جهان طی چند سال گذشته به شکل فزاینده‌ای به خاورمیانه جذب شده‌اند تا بتوانند از خرید شرکت‌ها، جمع‌آوری سرمایه‌های جدید یا تأمین مالی برنامه‌های سرمایه‌گذاری حمایت کنند.

صندوق‌های حوزه خلیج فارس؛ فعال‌تر از همیشه

دیگو لوپز، مدیر عامل GlobalSWF در گزارشی گفت: «در حالی‌که نااطمینانی‌های بازار باعث شده صندوق‌های جهانی محتاط‌تر شوند، صندوق‌های حوزه خلیج فارس به‌ویژه سازمان سرمایه‌گذاری ابوظبی به شکل قابل توجهی از درآمدهای نفتی منفعت برده‌اند و از همیشه فعال‌تر هستند.»

با این حال، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان در 6 ماه نخست سال جاری میلادی به عنوان فعال‌ترین صندوق باقی ماند که علت آن انتقال دارایی‌ها به این صندوق از سوی دولت بود.

دولت عربستان مجبور بود راه‌های دیگری برای تأمین مالی فعالیت‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری عمومی پیدا کند؛ چراکه قیمت‌های نفت به اندازه کافی بالا نیستند تا هزینه‌های دولتی را پوشش دهند.

در این میان، صندوق‌های آسیایی شامل شرکت سرمایه‌گذاری سنگاپور و تماسک (شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری دولتی سنگاپور) در گروهی قرار دارند که سرمایه‌گذاری‌های خود را کاهش داده‌اند. این اتفاق باعث شده مجموع فعالیت سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران تحت حمایت دولت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی با کاهش همراه شود.

داده‌ها نشان می‌دهد در حالی‌که میزان مطلق سرمایه‌گذاری‌شده توسط صندوق‌های دولتی از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عمان و بحرین کاهش یافته، سهم آن‌ها از کل سرمایه‌گذاری تحت کنترل دولت در سطح جهان با رشد همراه شده است.

با این حال، همه این پول نقد از منطقه خارج نمی‌شود. به عنوان مثال، بزرگترین معامله صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان متمرکز در داخل کشور بوده و «لونات»، یک صندوق مستقر در ابوظبی با مدیریت 105 میلیارد دلار، سهامی را در بزرگ‌ترین برج اداری در دبی به دست آورده است.