به گزارش اکوایران، مقامات فدرال رزرو در روز چهارشنبه (13 تیر) و در جلسه سیاستی خود اعلام کردند که در انتظار شواهد بیشتری از کاهش تورم هستند، اما در خصوص اینکه تا چه زمانی باید نرخ بهره را در سطح بالا حفظ کنند، اتفاق نظر نداشتند.

به نوشته بلومبرگ، جلسه دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال که در 12 ژوئن به پایان رسید نشان داد که مقامات بانک مرکزی آمریکا کاهش نرخ بهره در زمانی که هنوز با توجه به آمارها، اعتماد کافی پیدا نکرده‌اند که تورم در مسیر هدف 2 درصدی آن‌ها قرار دارد را یک اقدام نامناسب اعلام کرده بودند.

از جولای 2023 تاکنون، فدرال رزرو نرخ سیاستی کلیدی خود را در محدوده 5/25 درصد تا 5/5 درصد نگه داشته است که بالاترین سطح آن در بیش از دو دهه اخیر است.

مقامات فدرال رزرو در آخرین جلسه خود انتظارِ تعداد کاهش نرخ بهره را کمتر کردند و آن را به تنها یک مورد کاهش دادند. با این حال، چهار سیاست‌گذار فدرال رزرو انتظار دارند در سال 2024 هیچ‌گونه کاهشی در نرخ بهره رخ ندهد.

خلاصه‌ای از آنچه که در جلسه فدرال رزرو منتشر شده، نشان می‌دهد نسبت به چشم‌انداز اقتصادی و مدت زمان نگه داشتن نرخ بهره در سطح محدودکننده فعلی، نااطمینانی وجود دارد.

در حالیکه برخی مقامات فدرال رزرو بر نیاز به صبر تأکید کردند، چندین مقام دیگر این بانک اظهار داشتند تضعیف بیشتر در تقاضا می‌تواند منجر به رشد بیشتر نرخ بیکاری شود. همچنین چندین سیاست‌گذار فدرال رزرو اعلام کردند در صورتی که تورم در سطح بالا باقی بماند، نرخ بهره می‌تواند باز هم بالاتر برود.

پس از آنکه مجموعه‌ای از داده‌ها در اوایل سال 2024 نشان داد که تلاش برای مهار تورم متوقف شده است، وضعیت اکنون بهبود یافته است. معیار مورد ترجیح فدرال رزرو برای تورم بنیادین که هزینه‌های مواد غذایی و انرژی را لحاظ نمی‌کند، در ماه می کمترین رشد خود در شش ماه اخیر را ثبت کرد.

جروم پاول - رئیس فدرال رزرو - در روز سه‌شنبه (12 تیر) اعلام کرد که تازه‌ترین داده‌ها نشان می‌دهد تورم در حال بازگشت به یک مسیر نزولی است، اما تأکید کرد که سیاست‌گذاران پیش از آغاز کاهش نرخ بهره نیاز به شواهد بیشتری دارند.

بازار کار

در میان مهم‌ترین نکات بیان شده در جلسه فدرال رزرو، احتیاط فزاینده‌ای نسبت به بازار کار وجود داشت، چراکه ریسک‌های مربوط به دستیابی به اهداف اشتغال و تورم توسط فدرال رزرو به یک توازن بهتری رسیده‌اند.

در حالیکه بازار کار آمریکا به اضافه کردن مشاغل با یک سرعت مطلوب ادامه می‌دهد، نرخ بیکاری در ماه‌های اخیر با رشد همراه شده است. رئیس فدرال رزرو در شعبه سان‌فرانسیسکو، هفته گذشته اعلام کرد بازار کار در حال نزدیک شدن به یک نقطه عطف است که طی آن آهسته‌تر شدن رشد اقتصادی می‌تواند نرخ بیکاری بالاتری ایجاد کند.

بحث درباره ادامه نرخ بهره محدودکننده

در این جلسه همچنین بحث میان اعضا درباره مدت زمانی که نرخ بهره باید در سطح محدودکننده فعلی برای اقتصاد باقی بماند، شکل گرفت.

برخی اعضای فدرال رزرو اعلام کردند ادامه قدرت اقتصاد آمریکا به همراه چندین عامل دیگر می‌تواند به این معنا باشد که سیاست پولی و شرایط کلی مالی در زمان حاضر، محدودیت کمتری از آنچه به نظر می‌رسد، داشته است.