به گزارش اکوایران، تجدیدنظر اقتصادی خاویر میلی - رئیس‌جمهور آرژانتین - در حال افزایش نابرابری دستمزدها در این کشور است؛ اتفاقی که سیاست شوک‌درمانی میلی را به‌طور جدی مورد آزمایش قرار داده است.

به نوشته بلومبرگ، تازه‌ترین داده‌ها از آرژانتین نشان می‌دهد نیروی کار غیررسمی این کشور که بخش بزرگی را تشکیل می‌دهد، در ماه آوریل و در یک بازه یک‌ساله شاهد رشد 136 درصدی دستمزدها بودند که حدودا نصف جهش 248 درصدی دستمزدها در میان بخش خصوصی رسمی و کارکنان حقوق‌بگیر بوده است. نه تنها دستمزدها در هر دو بخش قادر به رسیدن و همراهی با تورم 272 درصدی نیستند، بلکه آن‌ها در حال وخیم‌تر کردن اختلاف درآمدی در کشوری هستند که 42 درصد از مردم آن در سال گذشته میلادی در فقر زندگی می‌کردند.

والریا وِرین، یک ماساژور در آرژانتین، که سال گذشته میلادی به خاویر میلی رأی داد و می‌دانست سیاست‌های ریاضتی او بر درآمدش تأثیرگذار است، به بلومبرگ اعلام کرده: «دیگر نمی‌توانم بیش از این در هزینه‌هایم صرفه‌جویی کنم. مجبور خواهم بود که این حرفه را که به آن علاقه دارم، ترک کنم و به دنبال یک خط شغلی متفاوت بروم. در حال حاضر دارای یک برنامه ثانویه نیستم، چون پیش از این هرگز به آن نیاز نداشتم.»

وِرین که طی مدتی طولانی به شکل غیررسمی مشغول به فعالیت بوده، هنوز از میلی حمایت می‌کند و امیدوار است او بتواند تغییرات اقتصادی که آرژانتین به آن نیاز دارد را به ثمر بنشاند.

والریا وِرین می‌داند که اگر اقتصاد به‌زودی بازیابی نشود، تصمیمات دشواری در پیش خواهد بود.

این خانم 46 ساله در شهر ویلده که می‌توان با قطار و طی 20 دقیقه از بوئنوس آیرس - پایتخت آرژانتین - به آن رسید، زندگی می‌کند؛ شهری در جنوب پایتخت که عمدتا محل زندگی طبقه کارگر است. او در حال حاضر حدود 600 هزار پزو (650 دلار) در ماه درآمد دارد و زمانی که میلی در ماه دسامبر قدرت را دست گرفت، 500 هزار پزو درآمد داشت.

این میزان درآمد بالاتر از خط فقر در آرژانتین است،‌ اما قیمت‌ها از ماه دسامبر بیش از 100 درصد رشد داشته‌اند، در حالیکه دریافتی وِرین تنها 20 درصد افزایش یافته است.

او پس‌انداز کردن را متوقف کرده، درحالیکه مجبور شده است سفرهای تفریحی و دیگر تفریحات خود را کاهش دهد.

او همچنین در برخی آخر هفته‌ها به عنوان پیشخدمت در رویدادهای پذیرایی شرکت می‌کند و به بچه‌های دبیرستانی آموزش می‌دهد تا بتواند کاهش شدید جلسات ماساژ خود را جبران کند؛ اتفاقی که دلیل آن کاهش قدرت خرید مردم آرژانتین است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد زمانی که دستمزدها براساس تورم تعدیل می‌شود، تصویر حتی تلخ‌تر نیز می‌شود: درآمدها برای کارگران غیررسمی که دستمزدهای پایین‌تری دارند، در سه‌ماهه نخست سال 2024 میلادی با کاهش 22 درصدی همراه شده و این کاهش برای کارگران رسمی در سطح 14 درصد بوده است.

بنا بر گزارش بانک جهانی و شرکت مشاوره سورامریکانا ویژن مستقر در بوینس آیرس، ضریب جینی، شاخص جهانی برای نابرابری درآمد، در اوایل سال 2024 به بالاترین سطح خود از سال 2005 رسید، زمانی که آرژانتین در حال بهبود از یکی از بدترین بحران‌های خود بود.

مارتین گوزمان - وزیر اقتصاد سابق آرژانتین و مدیر شرکت سورامریکانا ویژن - که اغلب از سیاست‌های میلی انتقاد می‌کند، گفت: «رویکردی که برای رسیدگی به عدم تعادل مالی و اقتصاد کلان در نظر گرفته شده، بسیار پسرفت‌گرا است. دیدن افزایش شدید نابرابری درآمد در سه‌ماهه نخست سال، چندان تعجب‌آور نیست.»

البته، آمریکای لاتین مدت‌هاست که نابرابرترین منطقه جهان از این حیث بوده و نابرابری دستمزد در دوران خدمت تمام دولت‌های آرژانتین بدتر شده است. عوامل بسیار دیگری علاوه بر سیاست‌های اقتصادی میلی بر افزایش دستمزد تأثیر می‌گذارند، اگرچه این سیاست‌ها از اصلی‌ترین موارد هستند. میلی همچنین به آرژانتینی‌ها هشدار داد که آغاز کار سخت خواهد بود.

اینکه آرژانتینی‌ها در حالیکه میلی در تلاش برای تثبیت اقتصاد است، چقدر می‌توانند شرایط سخت را تحمل کنند، کلید حفظ رضایت مردمی از اوست که اکنون بالای ۵۰ درصد است. این موضوع به میلی اجازه داده است تا با یک حزب اقلیت بسیار کوچک حکومت کند و تأیید سرمایه‌گذاران را به دست آورد.

اقدامات سیاسی بزرگ‌تر میلی - برداشتن کنترل قیمت‌ها و کاهش دادن ارزش پزو - بیش از کمک مالی فدرالی که او برای کاهش ضربه ناشی از کاهش بودجه خدمات عمومی، تأمین اجتماعی و حقوق کارمندان دولت به خانواده‌های کم‌درآمد ارائه کرده، جبران شده است.

مائوریسیو ماکری -‌رئیس جمهور سابق آرژانتین‌- و قدرتمندترین متحد خاویر میلی در این کشور، این موضوع را مطرح کرد که میلی وجوه فدرالی را که به دولت شهر بوئنوس آیرس بدهکار است، پرداخت کند. فرماندار ماکسیمیلیانو پولارو از استان سانتافه نیز در رویدادی در اواخر ژوئن، از میلی خواست هزینه‌های پروژه‌های عمومی را از سر بگیرد.

در مراسم عشاء کاتولیک در کلیسای جامع ملی آرژانتین در روز استقلال در ۹ جولای، اسقف اعظم خورخه گارسیا کوئروا پیامی روشن برای میلی که درست روبه‌روی او نشسته بود، فرستاد.

گارسیا کوئروا گفت: «بسیاری از آرژانتینی‌ها در حال انجام تلاشی عظیم و الهام‌بخش هستند که باعث پیشرفت می‌شود. اجازه ندهید آن را با منافع ناچیز، با زیاده‌خواهی قدرت برای خود، با رفتاری سرزنش‌آمیز که فقط نشان می‌دهد بسیاری فاقد سنجش اجتماعی هستند تا بدانند آرژانتینی‌ها در چه شرایطی زندگی می‌کنند، از بین ببریم. بیایید آینده را گرو نگذاریم.»