به گزارش اکوایران، رشد اقتصادی ایالات متحده بیش از پیش‌بینی‌ها در سه‌ماهه دوم 2024 شتاب گرفت که نشان می‌دهد تقاضا با وجود هزینه‌های استقراض بالاتر، همچنان قوی باقی مانده است.

به نوشته بلومبرگ، برآورد اولیه دولت آمریکا نشان داد که تولید ناخالص داخلی با نرخ سالانه 2/8 درصد در دوره آوریل تا ژوئن افزایش یافت که بالاتر از افزایش 1/4 درصدی در سه‌ماهه قبل‌تر است. موتور اصلی رشد اقتصاد آمریکا - هزینه‌کرد شخصی – 2/3 درصد پیشرفت داشت که این آمار نیز بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود.

گزارش دفتر تحلیل اقتصادی در روز پنجشنبه (4 مرداد) نشان داد که معیار تورم بنیادین 2/9 درصد افزایش یافته که نسبت به سه‌ماهه نخست کمتر بوده، اما همچنان بالاتر از برآوردها است.

اقتصاد آمریکا

سرعت گرفتن رشد اقتصادی آمریکا

اگرچه سرعت رشد نسبت به سه‌ماهه نخست افزایش یافته، اما این ارقام همچنان نشان‌دهنده تعدیل نسبت به سال گذشته میلادی است. هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان و فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌تر، تحت فشار نرخ‌های بهره بالا کاهش یافته است که به‌طور همزمان به مهار تدریجی تورم کمک می‌کند.

این نوید خوبی برای فدرال رزرو است که تلاش می‌کند تا یک فرود نرم برای اقتصاد داشته باشد و احتمالا در ماه سپتامبر کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد. با این حال، این تعادل خوبی برای آهسته کردن سرعت بازار کار بدون بیکار کردن میلیون‌ها نفر خواهد بود، به‌خصوص که بیکاری اکنون برای سه‌ ماه متوالی افزایش یافته است.

اولو سونولا، رئیس تحقیقات اقتصادی Fitch Ratings، در این باره گفت: «این یک گزارش عالی برای فدرال رزرو است، رشد در نیمه اول سال خیلی بالا نیست، تورم همچنان رو به کاهش است و سناریوی فرود نرم در دسترس به نظر می‌رسد.»

همچنین بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا افزایش یافته و شاخص اس‌اندپی 500 با افت همراه شده است. انتظار نمی‌رود سیاست‌گذاران بانک مرکزی آمریکا در جلسه هفته آینده نرخ‌های بهره را کاهش دهند.

بر اساس گزارش تولید ناخالص داخلی، هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان عمدتا به دلیل بازیابی خرید کالاهای بادوام مانند اتومبیل و اثاثیه و همچنین افزایش متوسط ​​هزینه‌های خدمات نسبت به سه‌ماهه نخست سال بوده است.

سرمایه‌گذاری تجاری در آمریکا با سریع‌ترین سرعت در حدود یک سال گذشته رشد کرده است. گزارش جداگانه‌ای در روز پنجشنبه نشان داد که سفارش‌های ثبت شده در کارخانه‌های ایالات متحده برای تجهیزات تجاری، به استثنای هواپیما و صنایع دفاعی، در ماه ژوئن به بیشترین میزان از اوایل 2023 افزایش یافته است که نشان‌دهنده بازیابی از یک کاهش قابل توجه در ماه می است.

نظر بلومبرگ اکونومیکس چیست؟

«در حالیکه هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان به عنوان موتور اصلی رشد، در سه‌ماهه گذشته تقویت شد، در مقایسه با نیمه دوم سال 2023 به‌طور قابل توجهی تعدیل شده است. ما انتظار داریم آهسته شدن سرعت بازار کار و کاهش سرعت رشد درآمد، این افت را تقویت کند.»

الیزا وینگر