به گزارش اکوایران، اقتصاد آمریکا در پایان سال گذشته میلادی با سرعت کمی آهسته‌تر از آمارهای اولیه گسترش یافت.

براساس گزارش بلومبرگ، پس از انجام اصلاحات مربوط به آمارها، تولید ناخالص داخلی آمریکا براساس یک مبنای سالانه، در سه‌ماهه چهارم سال 2023 میلادی، 3/2 درصد رشد داشت که نسبت به تخمین 3/3 درصدی پیشین، کاهش یافته است.

آمارهای آژانس دولتی دفتر تحلیل اقتصادی آمریکا که در روز چهارشنبه (9 اسفند) منتشر شد، نشان می‌دهد هزینه‌های مصرف‌کنندگان آمریکایی با نرخ 3 درصدی رشد داشته که بالاتر از آمارهای اولیه است.

اقتصاد آمریکا در سال 2023 میلادی 2/5 درصد رشد داشت که بهتر از آمارهای سال 2022 این کشور بود. همچنین رشد اقتصادی آمریکا در سال گذشته میلادی بسیار بهتر از عملکرد اقتصادی منطقه یورو و ژاپن بوده است.

نمودار 1

با وجود اینکه بسیاری از اقتصاددانان در سال 2023 اعتقاد داشتند اقتصاد آمریکا به دلیل نرخ‌ بهره بالا با رکود روبه‌رو می‌شود، اقتصاد ایالات متحده در کمال شگفتی آن‌ها با مقاومت چشمگیری همراه شد و رکود اقتصادی رخ نداد؛ در عوض، بازار کار مطلوب آمریکا باعث شد هزینه‌های مصرف‌کنندگان تقویت شود و همین موضوع، ادامه روند قوی اقتصاد ایالات متحده را ممکن ساخت.

در حالیکه جمع گسترده‌ای از تحلیل‌گران اقتصادی انتظار دارند میزان رشد اقتصادی آمریکا در نقطه‌ای از سال جاری میلادی به دلیل هزینه‌های استقراض بالا - که منجر به محدود شدن تقاضای خانوارها و سرمایه‌گذاری تجاری شده - کاهش خواهد یافت، آن‌ها معتقدند که ایالات متحده می‌تواند از رکود جلوگیری کند.

شاخص هزینه‌های مصرف شخصی که معیار ترجیحی فدرال رزرو برای تورم است، در سه‌ماهه چهارم سال 2023 با نرخ سالانه 1/8 درصد رشد داشت. همچنین با خارج کردن هزینه‌های مواد غذایی و حامل‌های انرژی، این شاخص 2/1 درصد رشد داشت. این دو آمار تا حدی بالاتر از تخمین‌های اولیه بودند.