به گزارش اکوایران، انتشار انبوهی از داده‌ها که منعکس کننده تاب آوری اقتصاد آمریکاست، سبب شد سهام بهترین هفته خود در سال جاری را ثبت کنند، و خریداران را پس از سقوط اخیر دوباره به بازار برگرداند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، روز جمعه سهام وال استریت صعود کرد، بطوری که شاخص S&P 500 رشد هفت روزه را تا 6.8 درصد ادامه داد، که بهترین عملکرد آن در چنین بازه‌ای از اکتبر 2022 محسوب می‌شود. تنها یک هفته پیش از سخنرانی که قرار است جروم پاول در نشست جکسول هول انجام دهد معامله گران امیدوارند رئیس فدرال رزرو انتظارات برای جلسه سیاستی بعدی بانک مرکزی را تعیین کند. درحالی که مقامات، تورم را پایین آورده‌اند، بازار کار آمریکا همچنان می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

بازار سهام این هفته به زنجیره زیان چهار هفته‌ای پایان داد که تاحدی به دنبال این نگرانی ایجاد شده بود که فدرال رزرو سرعت کافی در کاهش نرخ بهره برای جلوگیری از کاهش رشد اقتصادی آمریکا را نداشته است. داده‌های اقتصادی این هفته اما نشان دهنده کاهش تورم و تاب آوری مصرف کنندگان آمریکایی بود و امیدها از اینکه فدرال رزرو می‌تواند به «فرود نرم» دسترسی پیدا کند را تقویت کرد.

-1x-1

به گفته مارک هکت از Nationwide، داده‌های اطمینان بخش تورم در این هفته اعتماد سرمایه گذاران را تقویت کرد و به خوش بینی قابل توجهی در بازار منجر شد. ذهنیت خرید در قیمت‌های پایین نیز در جریان بود، بطوری‌که سرمایه گذاران برای بازگشت به بازار رقابت می‌کردند.

شاخص S&P 500 به حدود 5.555 رسید. بیشتر سهام مگاکپ (با ارزش بازار بیش از 200 میلیارد دلار) تقویت شدند، و انویدیا پیشروی آنها بود. سهام شرکت نایک طولانی ترین افزایش خود را در طول بیش از هشت سال گذشته تجربه کرد. و VIX، شاخص هراس وال استریت نیز به پایین 15 سقوط کرد.

اوراق خزانه داری 10 ساله نیز به 3.88 درصد کاهش یافت و دلار برای سومین هفته متوالی تضعیف شد. صندوق‌های تامینی نیز برای اولین بار از سال 2021 روی ین ژاپن صعودی شدند؛ پس از اینکه نوسانات شدید در بازار ارزهای خارجی سبب ازهم پاشیدن تجارت محبوب ین شده بود.

طلا نیز با تقویت امیدها از اینکه فدرال رزرو به کاهش نرخ بهره نزدیک شده است به بالای 2500 دلار صعود کرد.

از اینرو، با بازگشت سهام ایالات متحده به روند صعودی، فروش یکباره هفته گذشته بیشتر شبیه به یک مکث در بازار صعودی بوده است تا اینکه آغاز پایان آن باشد.

-1x-1 (1)

پیش‌بینی معامله‌گران

البته معامله گران در تلاش بوده‌اند پیش بینی کنند اقتصاد به کدام سمت می‌رود و هراس‌ها از وقوع رکود که در سقوط اخیر بازار کمک کرد می‌تواند دوباره با همان سرعتی که محو شد ظاهر شود. مهم‌تر از آن، انتخابات آمریکا و تنش‌های ژئوپلتیک نیز به نااطمینانی‌ها افزوده‌اند. ولی فراتر از ظاهر امر، سیگنال‌های اطمینان بخشی وجود دارد.

از جمله اینکه، فروش یکباره هفته گذشته تنها به بخش کوچکی از بازار وارد شد، بطوری که به هیچ عنوان به وسعت آشفتگی که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، همه گیری کرونا و سایر رویدادهای مهم ایجاد کرده بود نزدیک نبود. و شاخص S&P 500 در طول عقب نشینی اخیر بالاتر از آستانه ای قرار گرفت که، حداقل با تحلیل تکنیکال نشان دهنده پایداری اعتماد سرمایه گذاران است.

تونی پاسکواریلو از Goldman Sachs معتقد است، باوجودی که موقعیت یابی و عوامل کلان توازن بازار را به سمت مثبت می‌برد، ولی سرمایه گذارن باید همچنان روی دارایی‌های با کیفیت تمرکز کنند.

به گفته بلورین لیلپو از مدیریت سرمایه گذاری Lombard Odier، این هفته به‌شدت پیش بینی‌های بدبینانه را رد کرد، ولی داده‌های اقتصادی همچنان متناقض هستند، ابهامات همچنان ادامه دارد، که درباره خوش بینی بیش از حد هشدار می‌دهد.

رالف پرویسر از Bank of America نیز معتقد است که در طول چند هفته آینده مشخص خواهد شد که فدرال رزرو امسال نرخ بهره را 0.5 تا 0.75 درصد کاهش خواهد داد یا کاهش بیشتری در راه است.

جروم پاول جمعه آینده در نشست سیاست اقتصادی در جکسون هول سخنرانی خواهد کرد.

باتوجه به اینکه بانک مرکزی آمریکا در آستانه کاهش نرخ‌های بهره از قله بیست ساله آن قرار دارد، سرمایه گذاران اظهارات رئیس فدرال رزرو را از نزدیک دنبال می‌کنند و به دنبال هرگونه اشاره‌ای از این هستند که بانک مرکزی در پی گزارش ضعیف‌تر از انتظار بازار کار و کاهش نرخ تورم چه نظری درباره اقتصاد دارد.