به گزارش اکوایران، استفان جن، مدیر عامل شرکت Eurizon SLJ Capital، اعلام کرده شرکت‌های چینی ممکن است همزمان با نزدیک شدن به کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، فروش 1 تریلیون دلار از دارایی‌هایی که واحد آن‌ها به دلار است را در نظر بگیرند؛ اتفاقی که می‌تواند به شکل بالقوه باعث تقویت ارزش یوآن تا 10 درصد شود.

به نوشته بلومبرگ، استفان جن تأکید می‌کند ریسک‌های ارزی به‌ویژه در رابطه با یوآن، در حال حاضر در بازارهای جهانی دست‌کم گرفته می‌شود. جن توضیح می‌دهد که اگر شرکت‌های چینی فرآیند بازگرداندن سرمایه‌ها را آغاز کنند، این موضوع می‌تواند یک تأثیر قابل توجه داشته باشد، مشابه یک «سونامی».

او پیشنهاد می‌دهد که رشد ارزش یوآن بین 5 تا 10 درصد برای چین در سطح متوسط در نظر گرفته می‌شود و به احتمال زیاد برای این کشور قابل قبول خواهد بود.

علت این است که از زمان همه‌گیری کووید-19، شرکت‌های چینی احتمالا بیش از 2 تریلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی انجام داده‌اند که بازده بالاتری به نسبت سرمایه‌گذاری به یوآن دارد. اگر فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش دهد، جذابیت این دارایی‌های دلاری کاهش می‌یابد و به‌طور بالقوه ممکن است طبق تخمین‌ها، یک جریان سرمایه‌ای به ارزش 1 تریلیون دلار به چین بازگردانده شود زیرا تفاوت نرخ بهره میان آمریکا و چین کاهش می‌یابد.

استفان جن که با تئوری «لبخند دلار» خود شناخته می‌شود، انتظار دارد بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را به‌شکل شدیدتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شود، کاهش دهد، آن هم در صورتی که تورم همچنان به روند کاهشی خود ادامه دهد. ‌

یوآن چین دلار

این موضوع به علاوه عواملی مانند دلار بیش از حد ارزش‌گذاری شده و سایر فاکتورهای اقتصادی، باور او مبنی بر ضعیف شدن دلار را تقویت می‌کند و همین امر منجر به یک یوآن قوی‌تر می‌شود. پول ملی چین اخیرا در سطح 7/12 به ازای هر دلار معامله شده است و توانسته از پایین‌ترین سطح جولای یعنی 7/28، خود را بازیابی کند.

آقای جن همچنین خاطرنشان می‌کند اگر بانک مرکزی چین برای جذب نقدینگی مازاد دلار مداخله نکند، رشد ارزش یوآن حتی می‌تواند بارزتر باشد.

دیدگاه او با اظهارات اخیر جروم پاول، رئیس‌ فدرال رزرو، حمایت می‌شود که نشان می‌دهد آمریکا ممکن است به‌زودی آماده کاهش نرخ بهره باشد. با این حال، این تغییر ممکن است پس از نخستین کاهش نرخ بهره، به‌سرعت رخ ندهد،‌ اما می‌تواند با کاهش شدیدتر دلار هماهنگ شود، به‌ویژه اگر تورم آمریکا بدون ایجاد رکود، کاهش یابد.

گوآن تائو، یک اقتصاددان برجسته در Bank of China International Ltd.، چشم‌انداز مشابهی دارد و هشدار می‌دهد که یوآن می‌تواند با رشد همراه شود، اگر یک سناریوی مشابه با فروپاشی کری ترید ین رخ دهد.

این سناریو می‌تواند در صورتی که کری ترید یوآن - که در آن معامله‌گران با هزینه پایین به قرض گرفتن یوآن اقدام می‌کنند تا در دارایی‌هایی با بازده بالاتر سرمایه‌گذاری کنند - با مشکل مواجه شود، می‌تواند موجی از ترس را به‌ویژه در بازارهای آسیایی ایجاد کند.

با وجود این احتمالات، آقای جن پیشنهاد می‌کند که بانک مرکزی چین ابزارهایی برای مدیریت نوسانات شدید یوآن دارد. پکن معمولا از افزایش شدید ارزش یوآن اجتناب می‌کند تا از رقابت صادراتی محافظت و از بهبود آهسته اقتصاد حمایت کند.

مقامات ارزی چین در حال نظارت بر تأثیرات بالقوه تقویت یوآن بر صادرکنندگان هستند. برخی تحلیل‌گران استدلال می‌کنند که کری تریدها در کنار یوآن ضعیف ممکن است با توجه به چشم‌انداز اقتصادی متناقض این کشور، همچنان امکان‌پذیر باشد.

یوآن چین

بانک مرکزی چین اقدامات مختلفی برای تأثیرگذاری بر انتظارات بازار دارد، مانند تنظیم نرخ مرجع روزانه برای یوآن و تغییر نسبت‌های ذخیره مورد نیاز برای سپرده‌های ارز خارجی در بانک‌ها. علاوه بر این، شکاف نرخ بهره بین چین و ایالات متحده، اگرچه در حال کاهش است، همچنان قابل توجه است؛ موضوعی که ممکن است هرگونه فروش گسترده ذخایر ارز خارجی توسط شرکت‌های چینی را به تأخیر بیندازد.

برآوردها از دارایی‌های دلاری شرکت‌های چین متفاوت است؛ در حالیکه استفان جن میزان آن را بیش از 1 تریلیون دلار اعلام کرده است، دیگران مانند Macquarie Group Ltd. و Australia & New Zealand Banking Group Ltd.، تخمین می‌زنند کل این دارایی‌ها از سال 2022 میلادی بین 430 میلیارد دلار تا 500 میلیارد دلار بوده است.