به گزارش اکوایران، ایتالیا افزایش شدیدی را بر مالیات گردشگری پیشنهاد کرده است تا به شهرهایی که با مشکلات مالی مواجه هستند کمک کند درآمد جمع کنند و بازدیدکنندگان را مسوول تر کنند، چراکه واکنش‌های عمومی شدیدی علیه ازدحام توریست‌ها در این کشور شکل گرفته است.

براساس گزارشی از فایننشیال تایمز، وزارت گردشگری، که توسط دانیلا سانتانچه از حزب برادران ایتالیای نخست وزیر جورجیا ملونی اداره می‌شود درحال برنامه‌ریزی برای گفتگو با نهادهای صنعتی مربوطه در ماه سپتامبر در مورد پیشنهاد اصلاح قوانین مالیات گردشگری است.

سانتانچه در یک پست اخیر در رسانه‌های اجتماعی نوشت: این مالیات در زمان ازدحام توریست‌ها مطرح شده است، تا به بهبود خدمات کمک کند و گردشگرانی را که هزینه آن را پرداخت می کنند مسوولیت پذیرتر کند.

مخالفت صنعت گردشگری با افزایش مالیات

انجمن‌های صنعت هتل و گردشگری ایتالیا به این برنامه معترض هستند که روی گران‌ترین اتاق‌های هتل‌ها مالیاتی معادل 25 یورو در هر شب اعمال می‌کند.

اما مارینا لالی، رئیس Federturismo، که نماینده همه انواع شرکت‌های گردشگری است، استدلال می‌کند که بسیاری از شهرها بطور غیرقانونی از درآمدهای مالیاتی توریستی برای رفع حفره‌های بودجه خود استفاده می کنند؛ درحالی که قانون فعلی شهرها را ملزم می‌کند که از این بودجه برای پرداخت هزینه‌هایی استفاده کنند که مستقیما به بازدیدکنندگان خارج از شهر مربوط می شود.

این بحث در حالی مطرح می‌شود که ایتالیا با فشار سنگینی بر امور مالی عمومی خود مواجه است، به طوری که طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، بار بدهی آن به حدود 140 درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری خواهد رسید و هزینه‌های سالانه بدهی‌های آن اکنون تقریبا با هزینه‌های آموزش عمومی برابری می‌کند.

هجوم گردشگران پس از کرونا

صنعت گردشگری ایتالیا پس از فروپاشی ناشی از کووید-19، شاهد بازگشت قوی بوده است، به طوری که انجمن های صنعتی، تعداد گردشگران خارجی در سال 2023 را 65 میلیون تخمین می‌زنند که مشابه با سطوح قبل از همه گیری است.

اما بسیاری از ایتالیایی‌ها با عواقب ناشی از ازدحام توریست‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، چراکه مراکز شهری تاریخی ویژگی سنتی خود را از دست می‌دهند و آپارتمان‌های شهری بیشتری به واحدهای اجاره‌های کوتاه‌مدت در تعطیلات تبدیل می‌شوند.

شهرهای ایتالیا می‌توانند برای اقامت یک شبه بازدیدکنندگان خارجی و ایتالیایی مالیات وضع کنند، و این مالیات درحال حاضر بسته به تعداد ستاره‌های هتل یا مهمانخانه ای که آنها را جمع آوری می‌کند معمولا بین 1 تا 5 یورو برای هر نفر در هر شب متغیر است.

درآمد مالیاتی دولت از گردشگری

طبق گزارش بانک مرکزی ایتالیا، در سال 2019، قبل از همه‌گیری، نزدیک به 1200 شهرداری در مجموع 470 میلیون یورو مالیات توریستی دریافت کردند. اما پس از اینکه دولت خانم ملونی تصمیم گرفت به محبوب‌ترین مقاصد شهری اجازه دهد تا مالیات توریستی خود را تا 10 یورو به ازای هر نفر در هر شب اقامت افزایش دهند، مجموع مالیات‌ها به 775 میلیون یورو در سال 2023 افزایش یافت.

تازه ترین پیشنهاد دولت، خواستار افزایش سقف مالیات گردشگران به 5 یورو برای هر شب در اتاق زیر 100 یورو؛ 10 یورو برای هر شب در اتاق های 100-400 یورو؛ و 15 یورو برای اتاق هایی با قیمت 400-750 یورو؛ و 25 یورو برای اتاق هایی است که قیمت آنها بیش از 750 یورو است.

این پیشنهاد می‌تواند از سوی ساکنان مراکز شهری که اکنون در تلاش برای مقابله با تعداد زیاد بازدیدکنندگان هستند، مورد استقبال قرار گیرد.