به گزارش اکوایران، تورم سوئیس در ماه آگوست بیش از حد انتظار کاهش یافت تا شرایط برای کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور فراهم شود.

به نوشته بلومبرگ، اداره آمار سوئیس در روز سه‌شنبه (13 شهریور) اعلام کرد قیمت‌های مصرف‌کننده نسبت به یک سال قبل با رشد 1/1 درصدی همراه شدند. این آمار ضعیف‌تر از متوسط پیش‌بینی 1/2 درصدی اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ بوده است. همچنین تورم هسته در سطح 1/1 درصد ایستاده است.

بانک مرکزی سوئیس تسهیل مالی را زودتر از همتایان جهانی خود آغاز کرد و در سال جاری میلادی، نرخ بهره را دو مرتبه کاهش داده است. این بانک احتمالا سومین کاهش نرخ بهره را در پایان ماه جاری میلادی انجام دهد.

مقامات در بانک مرکزی سوئیس پیش‌بینی می‌کنند رشد قیمت مصرف‌کننده در سه‌ماهه سوم به‌طور متوسط 1/5 درصد خواهد بود و خدمات داخلی، نقش مهمی در آن ایفا خواهد کرد. سپس این بانک انتظار دارد تورم به تدریج کاهش یابد و تا سال 2026 به سطح 1 درصد برسد.

سوئیس دارای یکی از پایین‌ترین نرخ‌های تورم در اروپا است.

بلومبرگ اکونومیکس معتقد است...

در مجموع، به نظر می‌آید تورم کلی در مسیر رسیدن به سطح 1/2 درصد در سه‌ماهه سوم 2024 باشد که کمتر از سطح 1/4 درصدی تورم در سه‌ماهه دوم و به شکل قابل توجهی پایین‌تر از پیش‌بینی 1/5 درصدی اخیر بانک مرکزی سوئیس است. ما انتظار داریم که این غافلگیری نزولی تورم، همراه با فشارهای صعودی بر فرانک، بانک مرکزی را وادار کند در نشست بعدی خود در ماه سپتامبر، مجددا نرخ‌ها را 0/25 درصد کاهش دهد و به 1 درصد برساند.

مائوا کازین،‌ اقتصاددان ارشد

-1x-1

کاهش تورم سوئیس به 1/1 درصد