به گزارش اکوایران، تورم کره جنوبی بیش از انتظار کاهش یافت و به‌سوی هدف بانک مرکزی این کشور حرکت کرد؛ موضوعی که می‌تواند شرایط را برای کاهش نرخ بهره در ماه آینده میلادی فراهم کند، البته در صورتی که قیمت‌های خانه نشانه‌هایی از کاهش را به همراه داشته باشند.

به نوشته بلومبرگ، اداره آمار کره جنوبی در روز سه‌شنبه (13 شهریور)‌ گزارش داد قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه آگوست و نسبت به یک سال گذشته، 2 درصد پیشروی داشتند که نسبت به سرعت 2/6 درصدی در جولای، تعدیل شده است. این آمار همچنین کمترین سطح رشد سالانه تورم از مارس 2021 محسوب می‌شود.

اقتصاددانان حاضر در نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی کرده بودند که رشد قیمت‌ها به سطح 2/1 درصد کاهش خواهد یافت. این کاهشِ سرعت به‌نوعی با مقایسه‌های سال گذشته، برجسته‌تر می‌شود، یعنی زمانی که رشد قیمت‌ها به دلیل هزینه‌های بالاتر انرژی، با افزایش قابل توجهی همراه شدند.

بانک مرکزی کره طی سالیان اخیر تلاش داشته قیمت‌های مصرف‌کننده را که در زمان همه‌گیری کووید-19 به دلیل مشوق‌ها و حمایت‌های دولتی به‌شدت افزایش یافته بود، کاهش دهد. این بانک از سال 2023 نرخ کلیدی خود را در سطح 3/5 درصد ثابت نگه داشته است؛ سطحی که «محدودکننده» در نظر گرفته می‌شود.

مقامات کره‌ای هدف تورمی خود را در سطح 2 درصد حفظ کرده‌اند و پس از پیشرفت مداوم در کاهش قیمت‌ها از زمان اوج‌گیری در تابستان 2022، از هفت عضو هیئت مدیره بانک مرکزی کره، چهار نفر نسبت به ایده کاهش نرخ بهره تا پایان سال جاری میلادی، ذهنیت مثبتی دارند.

در حالیکه قیمت‌های مصرف‌کننده کم‌ و بیش در راستای پیش‌بینی‌های بانک مرکزی این کشور قرار دارد، سیاست‌گذاران بر قیمت‌های خانه در سئول تمرکز کرده‌اند. قیمت‌ها در پایخت کره با سرعت بالایی افزایش یافته است؛ موضوعی که نگرانی‌هایی ایجاد کرده که خانوارها بدهی بیشتری را بپذیرند و عدم تعادل مالی ظاهر شود.

بلومبرگ اکونومیکس معتقد است...

بانک مرکزی کره جنوبی ریسک‌های ثبات مالی را در قیمت‌های فزاینده خانه در سئول و مناطق اطراف پایتخت و همچنین افزایش بدهی خانوارها می‌بیند. از آنجایی که مقامات اکنون در حال رسیدگی به این ریسک‌ها هستند، فکر می‌کنیم که بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره آماده باشد.

هیوسانگ کوون، اقتصاددان