به گزارش اکوایران، رشد صادرات کره جنوبی در ماه گذشته میلادی به یک سرعت دورقمی بازگشت؛ نتیجه‌ای که نشان‌دهنده چشم‌انداز اقتصادی مثبت و منعکس‌کننده بهبودپذیری تقاضای جهانی برای محصولات تکنولوژی است.

به نوشته بلومبرگ، داده‌هایی که از اداره گمرک کره جنوبی در روز یکشنبه (11 شهریور) منتشر شد، نشان می‌دهد محموله‌های صادراتی با در نظر گرفتن تفاوت در تعداد روزهای کاری، نسبت به زمان مشابه در سال گذشته میلادی، 13/7 درصد افزایش یافته است. بدون در نظر گرفتن این تغییر (تفاوت در تعداد روزهای کاری)، صادرات کلی با رشد 11/4 درصدی روبه‌رو شده، در حالیکه واردات کلی با رشد 6 درصدی همراه شده است. مازاد تجاری کره جنوبی نیز در سطح 3/8 میلیارد دلار قرار گرفته است.

صادرات به‌عنوان موتور پیشران رشد اقتصادی کره جنوبی در نظر گرفته می‌شود و در این میان، نیمه‌رساناها، خودرو، و فرآورده‌های نفتی تصفیه‌شده، جزء محصولات کلیدی هستند که عملکرد کلی صادرات را بهبود بخشیده‌اند.

مقامات کره انتظار دارند ‌رشد اقتصادی کشورشان در سال 2024 به حدود 2/5 درصد برسد که بخشی از آن به دلیل بازیابی تجارت جهانی است. به‌طور خاص، شور و اشتیاق مربوط به توسعه هوش مصنوعی به یک مزیت برای سازندگان تراشه در کره جنوبی تبدیل شده است؛ از جمله این شرکت‌ها می‌توان به سامسونگ الکترونیکس و اس‌کی هاینیکس اشاره کرد.

طبق داده‌های روز یکشنبه، صادرات تراشه‌ در ماه آگوست با رشد 38/8 درصدی نسبت به یک سال قبل روبه‌رو شده است. کره جنوبی بیشترین سهم جهانی را در فروش تراشه‌های حافظه دارد.

اقتصاد کره جنوبی 2

مادهاوی بوکیل، معاون ارشد استراتژی و تحقیقات در موسسه مودیز ریتینگز، پیش از انتشار این داده‌ها در یادداشتی اعلام کرد: «افزایش قابل توجه در تقاضای جهانی نیمه‌رساناها کمک خواهد کرد که در سال آینده نیز کسادی داخلی در اقتصاد کره جبران شود.»

او افزود: «انتظار داریم تقاضای خارجی برای تراشه‌های مرتبط با هوش مصنوعی به همراه سرمایه‌گذاری‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در بخش‌های جدید نظیر خودروهای الکتریکی و انرژی‌های تجدیدپذیر، ضعف داخلی را جبران و به‌عنوان یک اهرم برای بازگشت رشد به 2/5 درصد در سال 2024 و 2/3 درصد در سال 2025 عمل کند.»

تقاضا از سوی اقتصادهای بزرگ نظیر آمریکا هدایت می‌شود که در آن شرکت انویدیا به عنوان پیشگام توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی به حساب می‌آید. همچنین تقاضای قابل توجه برای خودروهای برقی در ایالات متحده، برای خودروسازان کره جنوبی منفعت‌بخش بوده است. چین نیز یک خریدار اصلی تراشه‌ و محصولات الکترونیکی کره جنوبی است.

آمریکا در اواخر سال گذشته میلادی، گاهی اوقات با کنار زدن چین به منبع اصلی تقاضا برای محصولات کره جنوبی تبدیل شد که یک نقطه عطف در روابط سئول با واشنگتن و پکن به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکای تجاری خود در نظر گرفته می‌شود.

کره جنوبی صادرکنندگان را تشویق می‌کند به متنوع‌سازی مسیرهای فروش بپردازند تا قرار گرفتن در معرض ریسک‌های ژئوپولیتیکی را که ناشی از تنش‌های تجاری میان واشنگتن و پکن است، کاهش دهند. چشم‌انداز اقتصادی نامشخص چین نیز یک علت دیگر برای این اقدام است.

جهون کیم، رئیس موسسه اقتصادی کره در آمریکا، در یادداشتی اعلام کرد:‌ «ریسک‌هایی در رابطه با وابستگی فزاینده به آمریکا وجود دارد،‌ مانند شوک‌های بالقوه به محیط‌های سرمایه‌ای‌، مالی و کسب‌وکار. کره جنوبی باید آماده باشد و از طریق ادامه متنوع‌سازی تجارت و زنجیره تأمین خود، به مدیریت این ریسک‌ها بپردازد.»

اقتصاد کره جنوبی

تولیدکنندگان کره جنوبی در مجموعه گسترده‌ای از زنجیره‌‌های تأمین جهانی حضور فعال دارند؛ بنابراین،‌ عملکرد آن‌ها به عنوان شاخصی درباره وضعیت تجارت جهانی در نظر گرفته می‌شود. این کشور در کنار بازارهای نوظهور شامل برزیل، اندونزی و لهستان، در میان بزرگ‌ترین ذی‌نفعان بازیابی تجارت جهانی در سال 2024 قرار دارد.

در مقابل، صادرات از کشورهای توسعه‌یافته در سطح ضعیفی باقی مانده است. اقتصاددانان سیتی‌گروپ اعلام کرده‌اند این تفاوت احتمالا در نیمه دوم سال جاری میلادی ادامه پیدا کند.

عملکرد صادرات کره جنوبی به‌عنوان یک عامل اصلی در تصمیم‌گیری بانک مرکزی این کشور مبنی بر آغاز نکردن زودهنگام کاهش نرخ بهره بوده است. در حالیکه به‌طور گسترده انتظار می‌رود فدرال رزرو در ماه جاری میلادی فرآیند کاهش نرخ بهره را آغاز کند، اقتصاددانان به‌شکل محتاطانه‌ای پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی کره جنوبی تا ماه آینده یا مدتی طولانی‌تر صبر خواهد کرد تا برای برطرف کردن مشکل سرعت آهسته مصرف داخلی، نرخ بهره را کاهش دهد.