به گزارش اکوایران، راکت کلیدی شرکت اسپیس‌ایکس موسوم به فالکون 9 می‌تواند به مأموریت‌های فضایی بازگردد، آن هم در حالیکه ناظران ایمنی هوایی آمریکا به بررسی‌های خود درباره فرود ناموفق این راکت در 28 آگوست (7 شهریور)، ادامه می‌دهند.  

به نوشته بلومبرگ، این تصمیم که توسط اداره هوانوردی فدرال در روز جمعه (9 شهریور) اعلام شد، به این معناست که اسپیس‌ایکس می‌تواند برنامه‌های خود مبنی بر انجام نخستین مأموریت راه‌پیمایی فضایی توسط فضانوردان خصوصی را ادامه دهد.

راکت فالکون 9 اسپیس‌ایکس که بیش از تمام راکت‌های جهان در مأموریت‌های فضایی مورد استفاده قرار گرفته است، می‌تواند در زمانی که تحقیقات اداره هوانوردی فدرال آمریکا ادامه دارد، مورد استفاده قرار بگیرد؛ البته در صورتی که تمام مجوزهای مورد نیاز دیگر برای مأموریت، فراهم شود. طبق اعلام اداره هوانوردی فدرال، اسپیس‌ایکس در تاریخ 29 آگوست، درخواست بازگشت فالکون 9 به مأموریت‌ها را ثبت کرد.

اسپیس‌ایکس به درخواست بلومبرگ برای ارائه توضیح در این مورد، پاسخگو نبوده است.

اگرچه فالکون 9 طی روزهای اخیر توانست با موفقیت به فضا پرتاب شود و چندین ماهواره را در مدار زمین قرار دهد، اما تصاویری که به شکل زنده توسط شرکت اسپیس‌ایکس پخش می‌شد، نشان داد این راکت که قابلیت استفاده مجدد دارد، در زمان فرود آمدن در یکی از کشتی‌های اسپیس‌ایکس در اقیانوس اطلس، آتش گرفت و واژگون شد. پس از این حادثه، اداره هوانوردی فدرال اعلام کرد گزارشی از آسیب عمومی یا خسارت دریافت نکرده است.

این نخستین شکست اسپیس‌ایکس در تلاش برای فرود در بیش از سه سال گذشته محسوب می‌شود. شرکت تحت رهبری ایلان ماسک اعلام کرده بوستر فالکون 9 در حال انجام بیست‌وسومین مأموریت خود بود.

این شکست برای دومین‌بار در سال جاری بود که باعث شد اداره هوانوردی فدرال، راکت فالکون 9 را زمین‌گیر کند. این آژانس پیش‌تر استفاده از آن را پس از شکست در میانه پرواز در تاریخ 11 جولای، متوقف کرده بود.