به گزارش اکوایران، در بحبوحه انتظار معامله گران جهانی برای گزارش اشتغال بازار کار آمریکا در روز جمعه، بازارهای جهانی احتمالا به ریزش روز گذشته خود ادامه خواهند داد. 

براساس تازه‌ترین تحولات، معاملات آتی Euro Stoxx، 0.2 درصد افت کرد و سهام آمریکا نیز با ریزش مواجه شد. شاخص MSCI آسیا پاسیفیک نیز بیشتر افزایش 0.8 درصدی خودر ا ازدست داد، که عمدتا تحت تاثیر ریزش‌ها در ژاپن و هنگ کنگ بود.

بازدهی اوراق خزانه داری در این میان صعود کرد، چراکه کاهش رشد در بازار کار آمریکا شرط بندی‌ها روی کاهش سریع‌تر نرخ بهره توسط فدرال رزرو در جلسه آتی آن را تقویت کرد. شاخص قدرت دلار نیز پس از کاهش 0.3 درصدی در روز چهارشنبه ثابت ماند. ین ژاپن نیز پس از افزایش در دستمزدهای واقعی در این کشور تقویت شد؛ مساله‌ای که از گزینه افزایش نرخ های بهره بانک مرکزی ژاپن حمایت می‌کند.

تغییر تمرکز از تورم به بازار کار

معامله گران پیش از «گزارش شغل‌های ایجاد شده جدید آمریکا» که روز جمعه منتشر خواهد شد و یکی از مهم‌ترین داده‌های اقتصادی پیش از تصمیم فدرال رزرو در اواخر این ماه است، به حالت انتظار بازگشته‌اند. بازارهای مالی واکنش‌های بزرگی به داده‌های اقتصادی آمریکا نشان داده‌اند چراکه تمرکزها به سمت «ریسک وقوع رکود» تغییر کرده است. بدبینی نسبت به هیاهوی هوش مصنوعی نیز به دارایی‌های پرریسک آسیب زده است به‌طوری که سهام شرکت انویدیا شاهد بدترین سقوط دو روزه خود از اکتبر 2022 بود.

بازار

کارول کنگ، استراتژیست ارزی در Commonwealth Bank of Australia معتقد است که بازارهای مالی پس از گزارش «شغل‌های ایجاد شده جدید آمریکا» که می‌تواند گزینه کاهش 0.5 درصدی نرخ بهره را بسازد یا بشکند در موضع احتیاط قرار گرفته‌اند. به گفته او، جفت ارزی دلار/ین نسبت به نشانه‌هایی از بدتر شدن شرایط در بازار کار آمریکا حساس است که دلیل آن مسیرهای متفاوت سیاست پولی میان بانک مرکزی ژاپن و فدرال رزرو است.

وضعیت سهام در ژاپن و چین

سهام شرک  .Nippon Steel Corp میان سود و زیان در نوسان بوده است. پس از اینکه گفته شد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مانع از تصاحب 14.1 میلیارد دلاری شرکت فولاد ایالات متحده شده است، این شرکت فولاد سازی ژاپنی مورد توجه قرار گرفته است. سهام فولاد آمریکا با 17 درصد کاهش در نیویورک بسته شد، که بزرگترین کاهش آن از آوریل 2017 محسوب می‌شود.

اعتماد سرمایه گذاران نسبت به سهام چینی نیز بسیار ضعیف است. JPMorgan Chase & Co به دلیل حمایت ضعیف سیاستی و نوسانات احتمالی مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، توصیه خرید خود را برای سهام این کشور کنار گذاشت. شاخصی از سهام چین در هنگ کنگ نیز به کمترین میزان خود از اواسط ماه آگوست سقوط کرد.

به گفته هبه چن، تحلیلگر IG Markets Ltd.، بازارهای آسیایی نوسانات زیادی داشتند چراکه سرمایه گذاران درحال متعادل سازی نگرانی عمیق خود نسبت به داده‌های شغلی آمریکا و همینطور چشم انداز بدبینانه بخش فناوری هستند که ناشی از فروش گسترده سهام انویدیاست.

چشم‌ها در انتظار داده‌های اشتغال روز جمعه

باتوجه به اینکه فدرال رزرو تا چند هفته دیگر کاهش نرخ‌های بهره را آغاز می‌کند، داده‌های ماهانه اشتغال آمریکا که روز جمعه منتشر خواهد شد به مشخص شدن میزان این کاهش کمک می‌کند. جروم پاول رئیس فدرال رزرو به روشنی اعلام کرد که نگرانی این نهاد اکنون بیشتر معطوف به شرایط بازار کار است تا تورم.

ادی لو، مدیر ارشد سرمایه گذاری در مدیریت ثروت گروه Maybank در گفتگویی با تلویزیون بلومبرگ اعلام کرد که سناریوی «فرود نرم اقتصاد ایالات متحده» دست نخورده است، اما دو تا سه ماه آینده می تواند دوره‌ای دشوار برای بازارها باشد. اگر فدرال رزرو نرخ بهره را 0.5 واحد درصد کاهش دهد، بازار می تواند آن را نشانه‌ای منفی تلقی کند، زیرا بدان معناست که فدرال رزرو چیزی در اقتصاد می‌بیند.

تحولات بازار کالاهای پایه

در کالاهای پایه نیز، نفت پس از بسته شدن در پایین ترین سطح خود از ماه ژوئن 2023 رشد کرد، چراکه گزارش صنعت نشان دهنده برداشت بزرگ از ذخایر ایالات متحده بود. در همین حال، طلا پس از حمایت از جانب داده‌های فرصت‌های شغلی آمریکا حدود 2500 دلار معامله شد.

داده‌های منتشر شده از ایالات متحده آمریکا روز گذشته نشان داد که فرصت‌های شغلی این کشور در ماه گذشته به کم‌ترین میزان خود در طول سه سال گذشته رسیده است، که فدرال رزرو را در مسیر کاهش نرخ‌های بهره در جلسه این ماه خود قرار می‌دهد. طبق گزارش اداره آمار کار آمریکا، 7.7 میلیون فرصت شغلی در ماه جولای وجود داشته است که نسبت به عدد 7.9 میلیون فرصت شغلی ماه ژوئن کاهش یافته است و کم‌ترین میزان از ژانویه 2021 محسوب می‌شود.

فرصت‌های شغلی نسبت به اوج خود در سال 2022 روند نزولی داشته است، زیرا بازار کار کند شده است و 13 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. اخراج‌ها نیز اندکی افزایش یافته و به 1.8 میلیون رسیده است، که بالاترین سطح از مارس 2023 است، و نشانه‌ای از کاهش تقاضا برای نیروی کار است.