به گزارش اکوایران، میزان استخدام‌ها در ایالات متحده پس از بازنگری کاهشی در دو ماه گذشته کمتر از انتظارات منتشر شد؛ مساله‌ای که می‌تواند به بحث‌های موجود درباره میزان کاهش نرخ بهره فدرال رزرو دامن بزند.

براساس گزارش اداره آمار کار آمریکا، میزان استخدام ها در بخش غیرکشاورزی ماه گذشته تا 142 هزار افزایش داشته است، بطوری که میانگین سه ماهانه آن به کمترین میزان از اواسط 2020 رسید.

نرخ بیکاری اما به 4.2 درصد کاهش یافت، که اولین کاهش آن در طول پنج ماه گذشته محسوب می‌شود و نشان دهنده معکوس شدن اخراج‌های موقت است.

این داده‌ها درحالی منتشر شده است که میانگین پیش بینی‌ها در نظرسنجی بلومبرگ اضافه شدن 163 هزار استخدام بود. بلومبرگ اکونومیکس نیز 145 هزار استخدام را پیش بینی کرده بود.

نوسانات بازار پس از انتشار آمار اشتغال

بازده اوراق خزانه داری پس از انتشار این آمار نوسان کرد، چراکه معامله گران انتظارات خود از اینکه فدرال رزرو ممکن است نرخ‌های بهره را تا 0.5 واحد درصد در جلسه بعدی خود کاهش دهد تقویت کردند. معاملات آتی S&P Global و دلار اما تغییر زیادی نداشتند.

‌به گفته سونو وارگسه، استراتژیست کلان در گروه کارسون، بازار کار به وضوح درحال تضعیف شدن است و فدرال رزرو باید برای کاهش ریسک‌های دنباله‌دار آن وارد عمل شود. این گزارش توافق کاهش نرخ بهره در جلسه بعدی فدرال رزرو را امضا می‌کند اما سوال بزرگ این است که این کاهش واقعا تا چه اندازه بزرگ خواهد بود؟

محتاط شدن کارفرمایان

گزارش‌های دیگر نیز نشان می‌دهند که بازار کار درحال بی رمق شدن است. درحالی که اخراج‌ها تاحد زیادی پایین هستند، بسیاری از شرکت‌ها در بحبوجه هزینه‌های بالای وام گیری و نااطمینانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا برنامه‌های توسعه‌ای خود را به تعویق انداخته‌اند. یک نظرسنجی فدرال از کسب‌وکارهای منطقه‌ای که چهارشنبه منتشر شد، نشان داد که کارفرمایان در هفته‌های اخیر در استخدام بیشتر دقت می‌کنند و برخی از آن‌ها ساعات کاری را کاهش داده و جایگاه‌های باز را پر نکرده‌اند.

بخش‌های موثر در کاهش رشد اشتغال

براساس آمارهای منتشر شده، کاهش میزان استخدام‌ها عمدتا تحت تاثیر ازدست رفتن مشاغل در بخش‌های تولید، تجارت خرده فروشی و اطلاعات بوده است. بخش خصوصی در طول سه ماه گذشته 96 هزار استخدام جدید داشته است، که از زمان شروع همه گیری کرونا اولین باری است که به پایین 100 هزار استخدام می‌رسد. رشد اشتغال نیز عمدتا در بخش تفریح، ساخت‌وساز و بهداشت و درمان متمرکز بوده است.

نرخ مشارکت در ماه گذشته روی 62.7 درصد بدون تغییر بوده است. اما نرخ مشارکت کارکنان 25 تا 54 سال برای اولین بار از ماه مارس کاهش یافته است.

رشد 3.8 درصدی میانگین درآمدهای ساعتی

مقامات فدرال رزرو توجه بسیاری به رشد دستمزدها دارند چراکه می‌توانند به اطلاعات از هزینه‌های مصرف کننده، که موتور اصلی اقتصاد آمریکاست کمک کند. میانگین درآمدهای ساعتی در آمریکا 3.8 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. دستمزد کارکنان بخش تولید و غیرنظارتی که اکثر کارکنان را شامل می‌شود اما 4.1 درصد رشد داشته است.

جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک پس از انتشار این آمار در اظهاراتی اعلام کرد که با توجه به پیشرفت در کاهش تورم و سرد شدن بازار کار، اکنون برای بانک مرکزی مناسب است که نرخ بهره را کاهش دهد.