به گزارش اکوایران، ارزش بازار سهام چین در آستانه رسیدن به کمترین سطح پنج‌ساله خود است که آخرین‌بار در فوریه 2024 دیده شد. این روند منفی در زمانی دیده می‌شود که احساسات خرسی بر بازار سلطه دارند، آن‌ هم در بحبوحه نبود درآمد و محقق نشدن بهبود اقتصادی.

به نوشته بلومبرگ، شاخص سی‌اس‌آی 300 چین در روز دوشنبه (19 شهریور) با 1/2 درصد کاهش به کار خود پایان داد و کاهش کلی خود پس از اوج ماه می را به بیش از 13 درصد رساند. افت بیشتر باعث می‌شود این شاخص به بدترین سطح خود که آخرین‌بار در اوایل سال 2019 دیده شد، افت پیدا کند؛ در صورت وقوع این سناریو، سال‌ها تلاش سیاسی برای احیای اقتصاد و افزایش ارزش سهام‌ها، بیهوده تلقی خواهد شد. یوآن نیز با کاهش همراه شده است.

بازار سهام چین در چرخه‌ای گرفتار شده که در آن سهام‌ها پس از خوش‌بینی کوتاه‌مدت، به سطح پایین‌تری سقوط خواهند کرد. رویکرد تکه‌تکه دولت چین به ارتقای بازار، در بازیابی اعتماد به آن شکست خورده است و در همین حال، فشارهای مرتبط با تورم منفی و مصرف پایین در داخل و بحران ادامه‌دار مسکن، همگی باعث شده‌اند امیدها برای بازیابی اقتصاد در کوتاه‌مدت از میان برود.

نمودار

روند کاهش شاخص سی‌اس‌آی 300 چین

احساسات نزولی ادامه‌دار در سهام‌های چین به شکل قابل توجهی به وسیله فشارهای تورمی منفی و نشانه‌هایی از ضعیف شدن تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان، تشدید می‌شود. یکی از کارشناسان اعلام کرده تا زمانی که یک تغییر قابل توجه در سیاست ایجاد نشود، به‌ویژه در زمینه حمایت مالی برای رفاه اجتماعی یا بخش مسکن، احتمال ادامه یافتن شرایط فعلی وجود دارد.

شاخص سی‌اس‌آی 300 از فوریه تا نیه می 2024 توانست ارزش خود را 16 درصد بازیابی کند، چراکه صندوق‌های دولتی به خریداری میلیاردها دلار صندوق قابل معامله در بورس پرداختند. سقوط دوباره بازار سهام چین از آن زمان تاکنون نشان‌دهنده این موضوع است که سیاست‌ها چگونه در حل مشکل اعتماد به بازار با شکست مواجه شده‌اند.

حتی نهادهایی مانند یوبی‌اس، نامورا هولدینگز و جی‌پی مورگان چیس که از حامیان قدیمیِ صعودی بودن بازارهای چین بودند، در هفته‌های اخیر رتبه مربوط به سهام‌های این کشور را کاهش دادند و علت آن را نگرانی‌هایی مانند کاهش تقاضای مالکیت، اقدامات محرک مالی و تنش‌های ژئوپولیتیکی پیش از انتخابات آمریکا اعلام کردند.

کاهش ارزش بازارهای سهام چین در زمانی رخ داده که نگرانی‌های فزاینده‌ای در میان بزرگ‌ترین بانک‌های جهان به وجود آمده که چین در سال جاری میلادی در رسیدن به هدف رشد اقتصادی حدود 5 درصدی خود شکست خواهد خورد.

در تازه‌ترین ضربه به اعتماد مصرف‌کنندگان، قیمت‌های مصرف‌کننده در چین در ماه گذشته میلادی کمتر از حد انتظار افزایش یافت و به نشانه‌هایی افزود که سیاست‌گذاران در تلاش برای تأمین هزینه‌های خانوارها با چالش روبه‌رو هستند.

شاخص سی‌اس‌آی 300 با کاهش تقریبا 7 درصدی در سال جاری میلادی، در بین شاخص‌های اصلی با بدترین عملکرد در جهان قرار می‌گیرد و به سوی ثبت رکورد چهارمین سال متوالی کاهش ارزش حرکت می‌کند.