به گزارش اکوایران، عواملی چون کاهش تورم، نوسانات بازار سهام و نرخ­‌های بهره بانکی بسیار پایین سبب شده جوانان چینی برای امنیت مالی خود به خرید قطعات کوچک طلا روی بیاورند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، این قطعات کوچک لوبیاشکل که وزنی کمتر از یک گرم دارند و دیگر اشکال زیورآلات طلا در عصر نااطمینانی اقتصادی به عنوان سریع‌ترین راه سرمایه‌گذاری از سوی جوانان چینی درنظر گرفته می‌شوند. این بخشی از روند گسترده‌تر تقاضا برای طلاست که چین را دربر گرفته است.

به گفته یک دانشجوی کامپیوتر که خرید لوبیاهای طلا را از ماه ژانویه آغاز کرده است، ضرر کردن از خرید طلا اصولا غیرممکن است. او که حدود 2 گرم از لوبیاهای طلا خریداری کرده است تصمیم دارد تا زمانی که هزینه آن‌ها از قیمت طلای جهانی پایین‌تر است به خرید آن‌ها ادامه دهد.

این قطعات کوچک طلا که به عنوان نقطه شروع سرمایه‌گذاری برای جوانان درنظر گرفته می­‌شوند، تازه‌ترین اقلام پرفروش در طلافروشی‌های چین هستند. مصرف‌کنندگان نسل زد، که تحت تاثیر نرخ بیکاری بالای جوانان و فروافتادن کشور به کاهش تورم قرار دارند، حالا در میان مصرف کنندگان اصلی زیورآلات طلا در دومین اقتصاد بزرگ جهان هستند. جذابیت طلا در زمانی ایجاد شده است که مردم پس از ماه‌­ها رشدِ ناامیدکننده، از خرید دست‌کشیدند.

کاهش اعتماد نسبت به سرمایه‌گذاری‌­های سنتی به این هجوم جدید به سمت طلا در چین دامن زده است.

بازار سهام این کشور پس از بازگشایی از­ دوران همه‌گیری کرونا با کاهش یکی از شاخص‌های کلیدی خود به سطحی که از سال 2018 دیده نشده است، دچار افت شده است. طبقه متوسط جامعه بار رکود بازار مسکن را به دوش می­‌کشد، درحالی که بانک مرکزی یکی از نرخ­‌های بهره مهم را چهار بار از دسامبر 2021 کاهش داده است به‌طوری که بازده «ابزار مدیریت دارایی» از بین رفته است.

جوانان از خرید­های لذت‌بخش صرف نظر می‌کنند و به جای آن جواهراتی به سبک دارایی برای زینت و سرمایه‌گذاری می­‌خرند.

با این‌حال، به عقیده مدیرعامل یک شرکت مشاوره، سرمایه‌گذاری روی لوبیاهای طلا یا سایر اقلام طلا منطقی نیست چراکه قیمت آن‌ها معمولا 10 تا 30 درصد بالاتر از قیمت لحظه­‌ای این کالاهاست؛ این درحالی است که سرمایه‌گذاران در صندوق‌­های بورسی طلا برای آن‌ها بهتر خواهد بود.

جذابیت طلا در رسانه‌های اجتماعی نیز نفوذ کرده است. هشتک "چرا جوانان چینی به سمت خرید طلا گرایش دارند" در شبکه اجتماعی Weibo، که معادل چینی X است 91 میلیون بازدیدکننده داشته است. بحث پرجنب­‌وجوش درباره ماندگاری ارزش طلا در سایت‌­های رسانه­‌های اجتماعی غالب شده است؛ "خرید طلا مشکلات را دور نگه می‌دارد" به یک پست معروف بدل شده است.

طبق گزارشی از شورای جهانی طلا، سه­‌چهارم مصرف کنندگان طلا 25 تا 35 ساله هستند و بسیاری معتقدند که سرمایه گذاری در طلا ریسک پایینی دارد. این باور درحالی تقویت می‌­شود که قیمت‌­های طلا از دسامبر به بالاترین حد تاریخی خود رسیده است. شمش طلا برای اولین بار در این ماه از آستانه 2 هزار 100 دلار در هر اونس عبور کرد.

طبق آمار دولتی، فروش طلا، نقره و جواهرات در ماه دسامبر با 29.4 درصد افزایش سالانه به بالاترین میزان خود در طول شش سال گذشته رسید. فلزات گران‌بها درحال حاضر یکی از بازارهای بارشد سریع مصرف کنند در چین هستند.

خرید لوبیاهای طلا برای هدیه دادن و سرمایه گذاری درطول سال جدید چینی نیز به اوج رسید. حتی بانک­‌ها نیز برای فروش لوبیاهای طلا به طلافروشی‌­های سنتی پیوسته‌­اند.