به گزارش اکوایران، با اقدامات دولت چین در حمایت از بازارهای سهام این کشور، شاخص‌های بورس سرزمین اصلی با رشد همراه شدند.

به نوشته بلومبرگ، شاخص هانگ سِنگ چین با رشد 2/2 درصدی همراه شده و به بالاترین سطح خود در هفت هفته اخیر رسیده است. در این میان، شرکت‌های مرتبط با ساخت مسکن در میان بزرگ‌ترین برندگان افزایش رشد بورس بوده‌اند و علت آن تأیید اختصاص میلیاردها دلار از سوی دولت چین برای کمک به حل بحران مسکن این کشور بوده است.

رشد بازارهای سهام چین طی امروز چهارشنبه (2 اسفند) می‌تواند باعث تقویت خوش‌بینی‌ها نسبت به این موضوع شود که تلاش‌ سیاست‌گذاران چین برای نجات بازار سهام این کشور، در حال ایجاد نتایج مثبتی است. اقدامات دولت چین در این رابطه، اخیرا شدت بیشتری پیدا کرده و صندوق‌های دولتی بیشتری در حال خریداری سهام هستند. همچنین ناظران دو بورس اصلی چین متعهد شده‌‌اند که نظارت بر معاملات الگوریتمی به‌ویژه ابزارهای اهرمی را که علت نوسان شدید بورس‌های دومین اقتصاد بزرگ جهان معرفی می‌شوند، تقویت کنند.

نمودار 1

شاخص هانگ سنگ از ابتدای سال گذشته میلادی که با توقف رشد ارزش مواجه شد، اکنون با رشد 13 درصدی نسبت به پایین‌ترین سطح خود روبه‌رو شده است. به تازگی نیز وام‌دهندگان چینی نرخ مرجع وام مسکن را بیش از حد انتظار کاهش دادند.

در این میان، شاخص سی‌اِس‌آی 300 سهام‌های خارجی با رشد 1/4 درصدی همراه شد و هفتمین رشد متوالی خود را ثبت کرد که طولانی‌ترین روند رشد این شاخص در بیش از یک سال گذشته است. بررسی‌های بلومبرگ نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران خارجی 13 میلیارد یوآن (1/8 میلیارد دلار) از سهام‌های داخلی چین را از طریق ارتباطات تجاری با هنگ‌کنگ خریداری کردند که بیشترین میزان از ماه جولای است. 

نمودار 2