عربستان سعودی در طول هشت سال گذشته 1.3 تریلیون دلار در پروژه‌های ملکی و زیرساختی به عنوان بخشی از برنامه خود برای «تنوع بخشی به اقتصاد کشور» و «دور شدن از نفت» سرمایه گذاری کرده است، تا آن را مکانی جذاب‌تر برای زندگی، کار و سفر تبدیل کند.

به گفته گروه املاک نایت فرانک، حجم این پروژه‌ها نسبت به سال قبل 4 درصد افزایش داشته است، که شامل بیش از یک میلیون واحد مسکونی و پروژه های بزرگی چون نئوم و ساحل دریای سرخ است.

آنطور که بلومبرگ نوشته، حدود 164 میلیارد دلار قرارداد املاک از سال 2016 در عربستان منعقد شده است؛ زمانی که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور برنامه خود برای «کاهش وابستگی اقتصاد به دلارهای نفتی» و «بهبود کیفیت زندگی مردم» را اعلام کرد.

بخش بزرگی از این پول به «پروژه نئوم» اختصاص داده شده است، که هزینه‌های سنگینی برای پروژه‌ای به نام «لاین» در آن انجام شده است که دو برج آینه‌ای است که انتظار می‌رود در نهایت حدود 170 کیلومتر باشند.

عربستان1

پروژه‌های دیگر که هزینه‌های بالایی برای آنها انجام شده است نیز شامل «شرکت ملی مسکن» با 12 میلیارد دلار، «توسعه دروازه دیریه» با 9 میلیارد دلار و «شهر تفریحی قیدیه» در ریاض با حدود 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری هستند.

بازار بزرگتر ساخت‌وساز

درحالی که بسیاری از پروژه‌های بزرگ هنوز با تحویل فاصله دارند، پادشاهی عربستان در تلاش است تا با محرک‌های زیاد بر چالش‌های زنجیره تامین، نیروی کار و هزینه‌ها برای رسیدن به اهداف خود غلبه کند. اکثر طرح‌های توسعه‌ای در فاصله سال‌های 2028 و 2030 به اتمام می‌رسند و عربستان سعودی با رسیدن به این تاریخ‌ها به بزرگترین بازار ساخت‌وساز در جهان تبدیل خواهد شد.

براساس گزارش نایت فرانک، ریاض با حدود 35 میلیارد دلار قرارداد که تا امروز منعقد شده است در مرکز توجهات قرار دارد. انتظار می‌رود با این سرمایه گذاری 29 هزار هتل، 4.6 میلیون مترمربع فضای اداری و 340 هزار واحد مسکونی تا شروع دهه آینده در عربستان اضافه شود. و باتوجه به آماده شدن این کشور برای میزبانی اکسپوی جهانی در سال 2030 و جام جهانی فوتبال در 2034، انتظار می‌رود طرح‌های توسعه‌ای جدیدی نیز در راه باشد.

Lake-Village-in-Trojena

بیش از 54 میلیارد دلار به سواحل غربی عربستان سعودی و مناطق اطراف آن اختصاص داده است که اکنون حداقل 17 ابرپروژه در آنها درحال انجام است.

بیشتر پروژه‌های ساخت‌وساز در عربستان برای حمایت از متنوع سازی اقتصاد، کمک به تامین مسکن جمعیت رو به رشد آن و تبدیل عربستان به مرکز سرمایه گذاری و گردشگری طراحی شده‌اند.

پادشاهی عربستان قصد دارد تا سال 2030، 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کند و امیدوار است تا آن زمان سالانه پذیرای 150 میلیون گردشگر باشد. حدود 109 میلیون گردشگر سال گذشته از این کشور بازدید کردند که اکثر آنها محلی بوده‌اند.

در کل، انتظار می‌رود این کشور تا پایان دهه حاضر 362 هزار اتاق هتل اضافه کند تا بتواند نیازهای هجوم گردشگران به این کشور را برآورده سازد. به گفته نایت فرانک، هدف بلندپروازانه عربستان، 110 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

qiddiya-city-hero-image