به گزارش اکوایران، بانک مورگان استنلی پیش‌بینی کرده ارزش یورو در ماه‌های آتی با کاهش همراه شود و به سوی برابری با دلار آمریکا حرکت خواهد کرد؛ اتفاقی که علت آن به این ریسک مربوط می‌شود که بازارها این انتظار را پیدا کنند که نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا به شکل شدیدتری کاهش می‌یابد تا از تضعیف اقتصاد منطقه یورو جلوگیری شود.

به نوشته بلومبرگ، این بانک آمریکایی انتظار دارد هر یورو تا پایان سال جاری میلادی به 1/02 دلار تنزل یابد که یک کاهش حدود 7 درصدی نسبت به سطوح کنونی قیمت این ارز است. این دیدگاه بر این اساس است که بازارها انتظار دارند بانک مرکزی اروپا در سه جلسه آتی خود به کاهش نرخ بهره اقدام کند و به شکل بالقوه احتمال کاهش نیم درصدی نرخ‌ها وجود دارد.

یک نظرسنجی بلومبرگ نشان می‌دهد یورو تا پایان سال جاری میلادی به سطح 1/11 دلار رشد خواهد داشت. این انتظار در حالی مطرح می‌شود که بانک مرکزی اروپا به احتمال زیاد در جلسه خود در روز پنجشنبه، نرخ بهره را به میزان 0/25 درصد کاهش دهد. همچنین توجه معامله‌گران به شکل قابل توجهی بر چشم‌انداز ماه‌های آتی متمرکز است.

آدامز که سابقا در بانک فدرال رزرو نیویورک کار می‌کرد، گفت: «زمینه زیادی برای تمرکز مجدد بازار بر این حقیقت وجود دارد که بانک مرکزی اروپا می‌تواند بیشتر و سریع‌تر از روند فعلی به کاهش نرخ بهره بپردازد. نشست این هفته می‌تواند یک کاتالیزور مهم برای بازار باشد تا به این موضوع فکر کند.»

بازارهای پول در حال حاضر انتظار دارند که در سال جاری میلادی نرخ بهره در اروپا به میزان حدود 0/6 درصد کاهش یابد. این در حالیست که اقتصاددانان مورگان استنلی پیش‌بینی کرده‌اند نرخ بهره طی این هفته به میزان حدود 1/1 درصد کاهش یابد و سپس حرکت به این شکل خواهد بود که در هر سه‌ماهه، نرخ بهره به میزان 0/25 درصدی کاهش می‌یابد و این روند تا پایان 2025 ادامه پیدا می‌کند. در این دوره و تا پایان سال آتی میلادی، نرخ سپرده تا سطح 2/25 درصد کاهش می‌یابد.

اگر داده‌ها در اروپا به روند «وخیم‌تر شدن» ادامه دهند، بازار نه تنها باید به کاهش 0/25 درصدی در هر سه‌ماه فکر کند، بلکه شاید کاهش 0/25 درصدی در هر جلسه یا حتی کاهش نیم درصدی را در نظر بگیرد؛ بسیار شبیه به روشی که بازار نگرانی‌های خود درباره آهسته شدن رشد اقتصادی ایالات متحده را به شکل یک چرخه کاهش سریع‌تر و بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نظر گرفت.

به اعتقاد آدامز، افزایش نااطمینانی سیاسی در اروپا می‌تواند روند نزولی یورو را تشدید کند.

در حالیکه در ماه‌های اخیر توجه‌ها به شدت معطوف به وضعیت سیاسی در فرانسه بوده است، آدامز همچنین تحولات سیاسی آلمان را برای ثبات سیاسی بلندمدت منطقه به همان اندازه نگران‌کننده می‌بیند.

او گفت: «حق بیمه ریسک سیاسی و عدم اطمینان در زمانی که رشد اقتصادی کند شده است، در حال افزایش است. هر دوی این عوامل نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران تمایل کمتری به استقرار سرمایه در منطقه خواهند داشت.»