به گزارش اکوایران، تازه‌ترین داده‌های تورمی آمریکا نشان می‌دهد تورم هسته این کشور در ماه آگوست و نسبت به یک ماه قبل‌تر، با رشد 0/3 درصدی همراه شده است.

به نوشته بلومبرگ، قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات متحده نیز با رشد 0/2 درصدی نسبت به جولای مواجه شده است. همچنین نرخ تورم سالانه در ماه آگوست به 2/5 درصد افزایش یافته است. تورم هسته آگوست در یک بازه یک‌ساله نیز 3/2 درصد شده است.

طبق اعلام یکی از کارشناسان، تورم هسته‌ی بیشتر از حد انتظار آمریکا در ماه آگوست، یک مشکل برای فدرال رزرو در جلسه چهارشنبه هفته آینده خواهد بود، به‌ویژه در زمینه کاهش نیم درصدی نرخ بهره.

به دنبال انتشار داده‌های تورمی آمریکا، بازار‌های سهام این کشور با کاهش همراه شدند و شاخص اس‌اند‌پی 500 با افت نیم درصدی روبه‌رو شد.

داده‌های مربوط به تورم هسته، غافلگیرکننده بوده است. در حالیکه انتظار می‌رفت تورم ماهانه در سطح 0/2 درصد باشد، تورم هسته در سطح 0/3 درصد قرار گرفت؛ با این‌وجود آمار سالانه 3/2 درصدی تورم هسته مطابق با پیش‌بینی‌ها بوده است.

در حال حاضر تمرکز اصلی بر تورم هسته ماهانه است که نگرانی‌ها درباره تورم سرسخت را به همراه دارد. در میان 65 پیش‌بینی کننده بلومبرگ، تنها پنج اقتصاددان پیش‌بینی کرده بودند که تورم هسته ماهانه با رشد 0/3 درصدی همراه می‌شود. تقریبا تمام اقتصاددانان اعلام کرده بودند که این شاخص با در سطح 0/2 درصدی قرار خواهد گرفت و تنها چهار نفر احتمال 0/1 درصدی شدن تورم هسته ماهانه را مطرح کرده بودند.

همانطور که انتظار می‌رفت، هزینه‌های مسکن عامل اصلی رشد تورم بوده است. شاخص سرپناه نیم درصد افزایش یافت و اداره آمار کار آمریکا، آن را دلیل اصلی افزایش کلی قیمت‌ها می‌داند.

هزینه‌های مربوط به خطوط هواپیمایی نیز پس از کاهش در پنچ ماه قبل، در آگوست با رشد 3/9 درصدی همراه شد.