به گزارش اکوایران، اقتصاد آرژانتین در ماه جولای یک روند صعودی بیش از حد انتظار را پشت سر گذاشت؛ در حالی‌که اقتصاد این کشور در ششمین رکود خود در یک دهه اخیر گرفتار شده است، این اتفاق یک سیگنال نویدبخش برای خاویر میلی - رئیس‌جمهور این کشور - محسوب می‌شود.

به نوشته بلومبرگ، فعالیت اقتصادی در ماه جولای با رشد 1/7 درصدی نسبت به ماه ژوئن روبه‌رو شد؛ این در حالی‌ست که متوسط پیش‌بینی‌ها توسط اقتصاددانانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده بودند، حاکی از یک رشد 0/6 درصدی بود، اما آمار رسمی تقریبا سه برابر بیشتر بود. از یک سال پیش تاکنون نیز فعالیت اقتصادی با افت 1/3 درصدی مواجه شده است.

دومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین علائم اولیه بهبودی را از خود نشان می‌دهد، در حالی‌که رشد دستمزدها در ماه ژوئن و برای سه ماه متوالی بالاتر از سطح تورم بوده و هزینه‌کرد از سوی مصرف‌کنندگان و سطح تولید نشانه‌هایی از رشد در ماه‌های اخیر را داشته‌اند.

نمودار

رشد اقتصادی آرژانتین در ماه جولای بیش از انتظار افزایش پیدا کرد.

توانایی میلی در ادامه دادن روند کاهش تورم - که اکنون برای چهار ماه متوالی در حدود 4 درصد در نوسان است - به همراه احیای فعالیت اقتصادی، از عوامل کلیدی حفظ میزان مقبولیت بالای 50 درصدی او در میان مردم آرژانیتن است. ‌

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آرژانتینی‌ها بیشتر نگران بیکاری هستند تا تورم، در حالیکه میزان نامحبوب بودن میلی در ماه جاری میلادی به بالاترین سطح خود رسیده است.

اقتصاددانانی که در نظرسنجی بانک مرکزی آرژانتین شرکت کرده‌اند، انتظار دارند تولید ناخالص داخلی در سال 2024 میلادی، 3/7 درصد کاهش یابد، اما در سال 2025 با رشد 3/5 درصدی همراه خواهد شد. همچنین داده‌های روز پنجشنبه نشان خواهد داد که فقر در آرژانتین در نیمه نخست 2024 به بیش از 50 درصد رشد کرده است.

خاویر میلی انتظار دارد تورم این کشور در سال آینده میلادی با کاهش شدید همراه شود و اقتصاد نیز که با رکود دست‌وپنجه نرم می‌کند و به دنبال سیاست‌های ریاضت اقتصادی تاریخی او وخیم‌تر شده است، بیش از حد انتظار بهبود یابد.

خاویر میلی اقتصاد آرژانتین

دولت میلی تخمین می‌زند تورم سالانه که در حال حاضر بیش از 236 درصد است، تا پایان سال جاری میلادی به 104/4 درصد برسد و تا دسامبر 2025 نیز به سطح 18/3 درصد افت پیدا کند. خاویر میلی همچنین انتظار دارد اقتصاد این کشور در سال آینده میلادی با رشد 5 درصدی همراه شود که بالاتر از پیش‌بینی 3/5 درصدی کارشناسان بانک مرکزی این کشور است.

آرژانتین همچنین در حال کاهش یک تعرفه‌ کلیدی مربوط به واردات با هدف کمتر کردن سرعت تورم است. لوئیس کاپوتو، وزیر اقتصاد آرژانتین، اعلام کرده تعرفه موسوم به «پایس» (PAIS) که مربوط به واردات است را از 17/5 درصد به 7/5 درصد کاهش خواهد داد.

دولت میلی در واقع به دنبال آغاز فعالیت در 10 دسامبر، عوارض واردات را افزایش داده بود تا بتواند درآمدهای فدرال را افزایش و کسری بودجه را کاهش دهد، اما تعرفه‌های بالاتر باعث افزایش هزینه‌های واردات شده است.

اولویت نخست میلی، کاهش تورم عنان‌گسیخته بود که پس از کاهش ارزش پول ملی این کشور در دسامبر گذشته، به نرخ ماهانه‌ی 26 درصدی رسید اما پس از آن، شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده یک روند نزولی در پیش داشته و تا ماه جولای به 4 درصد کاهش پیدا کرده است. با این حال، اقدامات ریاضتی رئیس‌جمهور آرژانتین برای رسیدن به تعادل مالی، مانند پایان دادن به یارانه برق و گاز خانگی و حمل‌ونقل عمومی، ریسک افزایش بیشتر قیمت‌ها را به همراه دارد.

کاهش تعرفه‌ واردات می‌تواند فشارهای قیمتی را کاهش دهد، چراکه میلی در مسیر کاهش یارانه‌ها قرار دارد تا هم بتواند تورم را کاهش دهد و هم کسری بودجه را به سطح کمتری برساند.