به گزارش اکوایران، بانک مرکزی روسیه نشانه‌هایی از «افزایش قیمت‌ها» به همراه «کاهش رشد اقتصادی» در این کشور مشاهده کرده است که می‌تواند به سناریوی «رکود تورمی» که کابوس سیاستگذاران است واقعیت بخشد. 

براساس گزارشی از بلومبرگ، بانک مرکزی روسیه در خلاصه گزارش جلسه 13 سپتامبر خود آورده است: نشانه‌هایی از کاهش تقاضای داخلی در کشور وجود دارد، درحالی که کاهشی در فشار تورمی دیده نمی‌شود؛ و رشد قیمت‌ها به دلیل ناهماهنگی ظرفیت تولیدی با تقاضای کل اقتصاد (گرمای بیش از حد) در نیمه اول سال همچنان بالا بوده است.

بانک مرکزی روسیه، که به‌طور مشخص به «رکود تورمی» اشاره نکرده است، همچنین آورده است که تقاضای داخلی این کشور همچنان بالاست، درحالی که محدودیت‌های بخش عرضه، چون کمبود نیروی کار احتمالا عامل این کاهش رشد است.

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه سابقا درباره خطر «رکود تورمی» هشدار داده بود. او در یک کنفرانس خبری پس از جلسه بانک مرکزی که در روز چهارشنبه برگزار شد نیز اعلام کرد که همه بانک‌های مرکزی از این سناریو وحشت دارند. بانک مرکزی روسیه در این جلسه نرخ بهره معیار را با یک واحد درصد افزایش به 19 درصد رساند.

با اینحال، بانک مرکزی اعلام کرد که اگر کاهش تقاضای داخلی ادامه پیدا کند در نهایت به کاهش تورم کمک خواهد کرد.

به گفته مرکز آمار روسیه، اقتصاد این کشور رشد سالانه 4.1 درصد را ثبت کرده است. تورم سالانه نیز در هفته منتهی به 25 سپتامبر 8.5 درصد اعلام شده است.

به گفته بانک مرکزی روسیه، علاوه بر کمبود نیروی کار، اجرای توافق +OPEC برای کاهش تولید نفت نیز عرضه را محدود کرده است. که یکی از عوامل کاهش رشد اقتصادی این کشور در ماه‌های اخیر بوده است.

 کاهش تقاضای خارجی در بحبوحه کاهش رشد اقتصاد جهانی نیز رشد درآمدهای صادراتی را محدود کرده است. این مساله همراه با پیچیدگی‌های ناشی از تحریم‌ها، افزایش واردات را دشوار کرده است و تاثیر منفی بر تولید گذاشته است.

دولت روسیه روز سه شنبه پیش نویس بودجه خود را منتشر کرد که مخارج دفاعی را در سال 2025 به بالاترین حد تاریخی آن رسانده بود و کاهش اندکی را در دو سال پس از آن نشان می‌داد. درحالی که بانک مرکزی در گزارش خود آورده است که انتظار دارد به تدریج سیاست مالی عادی شود.

به اعتقاد اولگ کوزمین، اقتصاددان بانک سرمایه گذاری رنسانس کپیتال در مسکو، روسیه اکنون در دوراهی میان فرود نرم و سخت اقتصادی قرار دارد. در هر دوی این شرایط، رشد اقتصادی به 1.3 یا 2.5 درصد کاهش می‌یابد ولی تورم نیز احتمالا به حدود 5 درصد کاهش خواهد یافت.

به اعتقاد او، بدون یک کاهش چشمگیر در قیمت‌های انرژی، آغاز یک «رکود تورمی« در روند قابل پیش بینی اقتصاد روسیه دیده نمی‌شود.