به گزارش اکوایران، ابوظبی به دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری از شرکت‌های صنایع غذایی است، زیرا اختلالات در زنجیره تأمین در سراسر جهان منجر به تلاش برای خودکفایی بیشتر شده است.

به نوشته بلومبرگ، دفتر سرمایه‌گذاری ابوظبی اعلام کرده پایتخت امارات متحده عربی که بخش اعظم مواد غذایی خود را وارد می‌کند، به دنبال جذب 128 میلیارد درهم (34/9 میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری در این بخش تا سال 2045 است. این دفتر به شرکت‌های داخلی و بین‌المللی یارانه ارائه خواهد کرد تا به تولیدات مختلفی از جمله دامداری، پرورش ماهی، پروتئین‌های جایگزین و جلبک دریایی بپردازند. فاطمه الظاهری، رئیس گروه غذا و آب این دفتر گفت: «ما می‌خواهیم ابوظبی را در آینده به یک صادرکننده خالص تبدیل کنیم.»

در چند سال گذشته، همه‌گیری کووید-19، جنگ در اوکراین، اختلالات حمل‌ونقل و الگوهای آب‌وهوایی شدید، زنجیره‌های تأمین غذا را به چالش کشیده و بسیاری از کشورها را وادار به بازنگری در نحوه تأمین غذای خود کرده است. امارات متحده عربی که 80 درصد غذای خود را از خارج وارد می‌کند، تلاش‌های خود برای تقویت تولید داخلی و ایجاد ذخایر را دوچندان کرده است. اما افزایش تولید غذا در منطقه‌ای گرم و خشک مانند بیابان چالش برانگیز است.

با این حال، طرح تبدیل شدن به یک صادرکننده خالص «بسیار محتمل» است. کریستین هندرسون، استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه لیدن هلند گفت: «آن‌ها در حال حاضر در داشتن کنترل بیشتر و افزایش زنجیره‌های تأمین بسیار فعال بوده‌اند.»

دفتر سرمایه‌گذاری ابوظبی که از طرف دولت منطقه سرمایه‌گذاری می‌کند، در ژوئن سال جاری میلادی بخش رشد غذا و وفور آب را تأسیس کرد که الظاهری رئیس آن است. این بخش با شرکت‌ها برای استفاده از فناوری‌هایی که تولید غذا را تسهیل می‌کنند، مانند نمک‌زدایی آب دریا همکاری خواهد کرد.

تمرکز این گروه شامل توسعه غذاهای جدید مانند پروتئین‌های جایگزین و جلبک‌ها خواهد بود. تقاضا برای غذا به دلیل افزایش جمعیت ابوظبی از 2/1 میلیون نفر در سال 2011 به 3/8 میلیون نفر در سال 2023 افزایش یافته است.

حمایت مالی بر اساس هر مورد به صورت جداگانه تعیین می‌شود، در حالیکه دولت امارات همچنین ظرفیت سرمایه‌گذاری مستقیم در شرکت‌ها را دارد. شرکت‌ها می‌توانند در هر جایی از ابوظبی از جمله مناطق آزاد که اغلب امتیازات دیگری ارائه می‌دهند، فعالیت کنند.

افزایش تولید ناخالص داخلی

علاوه بر امنیت غذایی، ابوظبی به دنبال رشد اقتصاد خود از طریق 90 میلیارد درهم افزایش تولید ناخالص داخلی به واسطه این بخش تا سال 2045 است. این منطقه قصد دارد بیش از 60 هزار شغل جدید ایجاد کند.  

ابوظبی تنها شهری نیست که به دنبال جذب سرمایه‌گذاری در بخش مواد غذایی است. دبی در حال ساخت یک مجتمع 18 میلیون فوت مربعی برای تولید و فرآوری با فناوری پیشرفته است. عربستان سعودی نیز به‌عنوان بخشی از چشم‌انداز 2030 خود، دارای یک طرح برای تقویت زنجیره‌های تأمین و افزایش تولید غذای محلی است.

افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری‌های غذایی در خاورمیانه از مدل فناوری مالی الگوبرداری می‌کند. نور سوید، بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر Global Ventures، در ماه جاری میلادی در بلومبرگ تی‌وی گفت: «ما شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در مزارع عمودی در سراسر حوزه فناوری کشاورزی بوده‌ایم.»

او افزود: «پنج سال دیگر، فناوری زنجیره تأمین و فناوری کشاورزی ممکن است به جایی برسد که امروز فناوری مالی قرار دارد.»