به گزارش اکوایران، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی را برای سال آینده میلادی کاهش داد و در عین حال نسبت به افزایش خطرات ناشی از جنگ‌ها تا حفاظت‌گرایی تجاری هشدار داد. این صندوق در عین حال از بانک‌های مرکزی برای مهار تورم بدون وقوع رکود تقدیر کرد.

به نوشته بلومبرگ، صندوق بین‌المللی پول در به‌روزرسانی چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود که روز سه‌شنبه (1 آبان) منتشر شد، اعلام کرد که تولید جهانی 3/2 درصد رشد خواهد کرد که 0/1 درصد کمتر از برآورد ماه جولای است. این صندوق پیش‌بینی برای امسال را بدون تغییر در 3/2 درصد نگه داشت. تورم در سال آینده میلادی از 5/8 درصد در سال 2024 به 4/3 درصد کاهش خواهد یافت.

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی ایران برای سال‌های 2024 و 2025 را به ترتیب در سطح 3/7 درصد و 3/1 درصد قرار داده است. همچنین پیش‌بینی این صندوق از تورم ایران در سال‌های 2024 و 2025 به ترتیب در سطح 31/7 درصد و 29/5 درصد قرار گرفته است.

این صندوق از چند سال پیش هشدار داده است که اقتصاد جهانی احتمالا در میان‌مدت با سطح متوسط فعلی خود گسترش خواهد یافت که برای فراهم آوردن منابع لازم به کشورها برای کاهش فقر و مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی بسیار کم است.

پیر-اولیویه گورینشاس، اقتصاددان ارشد، در یک جلسه توجیهی گفت: «خطرات در حال متمایل کردن رشد اقتصاد جهانی به سمت پایین هستند و عدم اطمینان در اقتصاد جهانی در حال افزایش است.»

او گفت: «خطر ژئوپلیتیکی وجود دارد با احتمال تشدید درگیری‌های منطقه‌ای که می‌تواند بازارهای کالا را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین افزایش حفاظت‌گرایی، سیاست‌های حفاظتی، اختلال در تجارت که می‌تواند فعالیت جهانی را تحت تأثیر قرار دهد، وجود دارد.»

در حالیکه این چشم‌انداز به‌طور صریح انتخابات ایالات متحده را ذکر نمی‌کند، این رقابت در دو هفته آینده بر روی جلسات سالانه‌ای که شاهد گردهمایی وزرای دارایی و بانکداران مرکزی از نزدیک به 200 کشور در مقر صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن برگزار می‌شود، سایه می‌اندازد.

یک تحلیل بلومبرگ اکونومیکس در اوایل 2024 نشان داد که تعهد دونالد ترامپ برای اعمال تعرفه‌های 60 درصدی بر واردات از چین و 10 درصدی بر واردات از سایر نقاط جهان احتمالا تورم را افزایش می‌دهد و فدرال رزرو را مجبور به افزایش نرخ‌های بهره خواهد کرد.

گورینشاس در یک جلسه توجیهی روز سه‌شنبه گفت که تعرفه‌ها و عدم اطمینان تجاری در بین کشورها خطر کاهش سطح تولید اقتصادی جهانی را تا حدود 0/5 درصد در سال 2026 به همراه دارد.

صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته نگرانی خود را در مورد بدهی عمومی جهانی که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری به 100 تریلیون دلار یا 93 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی برسد، اعلام کرد. این افزایش توسط ایالات متحده و چین هدایت می‌شود.

از نظر چشم‌انداز سال آینده، پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول برای منطقه یورو به دلیل ضعف مداوم تولید در آلمان و ایتالیا، به 1/2 درصد کاهش یافت که 0/3 درصد کمتر از ماه جولای است.

چشم‌انداز رشد چین برای امسال به علت ضعف در بخش املاک و اعتماد پایین مصرف‌کنندگان از 5 درصد قبلی به 4/8 درصد کاهش یافت، در حالیکه پیش‌بینی سال 2025 میلادی در سطح 4/5 درصد حفظ شد.

این صندوق برآورد خود را برای ایالات متحده در سال جاری میلادی به 2/8 درصد و برای سال آینده میلادی به 2/2 درصد افزایش داد که علت آن مصرف قوی‌تر بوده است.

صندوق بین‌المللی پول از بانک‌های مرکزی برای کاهش تورم بدون سوق دادن اقتصادها به رکود تقدیر کرد که گورینشاس آن را «یک دستاورد بزرگ» توصیف کرد.

با این وجود، صندوق بین‌المللی پول گفت که جهان با خطراتی از جمله تأثیر بیشتر سیاست پولی بر رشد، تشدید فشار بدهی حاکمیتی در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه و افزایش مجدد قیمت‌های غذا و انرژی به دلیل شوک‌های آب‌و‌هوایی، جنگ و تنش‌های ژئوپلیتیکی مواجه است.