به گزارش اکو ایران، روند رشد اقتصادی در بهار سال 1401 صعودی شده و در بخش بدون نفت به رکورد خود در دو سال اخیر رسیده است.

مرکز آمار به صورت فصلی آمارهایی را از وضعیت تولید ناخالص ملی ایران منتشر می کند و در این داده‌ها وضعیت رشد اقتصادی ایران در شاخه های مختلف مورد ارزیابی قرار می دهد. در آمارهای بهار سال جاری مشاهده می شود بیشترین رشد اقتصادی در گروه صنعت و معدن بوده که برابر با 4.4 درصد ثبت شده است. در بخش های خدمات و کشاورزی این رشد به ترتیب برابر با 3.9 درصد و منفی 0.8 درصد به ثبت رسیده است.

در همین رابطه به گزارش مرکز آمار، نتایج محاسبات این نهاد حاکی از آن بوده که رشته فعالیتهای گروه کشاورزی -0.8 درصد (شامل زیر بخشهای زراعت و باغداری، دامداری، جنگلداری و ماهیگیری)، گروه صنایع و معادن 4.4( شامل: استخراج نفت خام و گازطبیعی 1.1 ،سایر معادن منفی 0.7 ، صنعت 5.1 درصد، انرژی 13.8 و ساختمان منفی 3.9 درصد )  و فعالیت های گروه خدمات 3.9 درصد( شامل زیر بخشهای عمده وخرده فروشی، فعالیتهای خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا، حمل ونقل، انبارداری، پست، اطالعات و ارتباطات، فعالیتهای مالی و بیمه، مستغالت، کرایه وخدمات کسب وکار و دامپزشکی، اداره امورعمومی وخدمات شهری، آموزش، فعالیتهای مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایرخدمات عمومی، اجتماعی، شخصی وخانگی) نسبت به فصل بهار 1400 رشد داشته است.

رشد اقتصادی

 

در روش هزینه یا مخارج، GDP از مجموع اجزاء تقاضای نهایی به دست میآید. اجزاء تقاضای نهایی به پنج سر فصل مصرف نهایی خصوصی، مصرف نهایی دولت، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، خالص صادرات و تغییر در موجودی انبار و اشتباهات آماری تفکیک میشود. بررسی روند رشد اجزای تقاضای نهایی در فصل بهار سال 1401 نسبت به فصل مشابه سال قبل نشان می دهد، هزینه مصرف نهایی معادل 11.2 درصد، هزینه مصرف نهایی دولت رشدی معادل 4.5 درصد افزایش، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص منفی 0.1 درصد، صادرات کالا و خدمات منفی 9.7 درصد، واردات کالا و خدمات نیزمعادل با منفی 14.6 درصد، کاهش داشته است.

 

رشد اقتصادی