بلومبرگ؛ قدرت نمایی دلار، پایداری یوان را تهدید می‌کند. ابزارهایی که بانک خلق چین برای دفاع از یوان دارد تا حدود زیادی به حاشیه رفته اند‌.

در حالی که فهرست بانک های مرکزی که در جهان برای محافظت از ارزهای خود در برابر دلار تلاش می کنند روز به روز طولانی تر میشود غیبت کشور چین در این لیست جلب توجه می کند.

با وجودی که احترام به مکانیسم بازار بهانه لفاظی های اخیر مقامات رسمی در رابطه با کاهش ارزش یوان بوده است وانگ چونینگ سخنگوی اداره ارز به تلویزیون دولتی گفت که پیش بینی نوسانات در کوتاه مدت سخت است، یک روزنامه دولت هم صبح جمعه اعلام کرد که یوان در محدوده منطقی معامله می شود.

در حال حاضر ریسک‌ها در حال افزایش است زیرا فشار ناشی از سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو برای کنترل تورم سایر ارزها را تحت فشار قرار داده است. ژاپن، هند و فیلیپین علیرغم دخالت دولت با کاهش قابل توجه در برابر دلار مواجه شده اند‌، به نظر می‌رسد استهلاک منظم بهترین گزینه موجود است.

پیتر کینزلا رییس استراتژی فارکس در یکی از شعب بانک UBP در لندن گفت که شما شاهد ظهور یک طوفان کامل هستید و انتظار یک حرکت چهار درصدی دیگر در شش ماه آینده برای دلار غیر منطقی نیست.

یوان یک ارز مدیریت شده است به همین دلیل بانک‌های چین همچنان می تواند جهت حرکتی مد نظر خود را دیکته کنند، مثلا جهت حرکت از هر دو طرف را تا بازه دو درصد محدود کنند یا هزینه شرط بندی علیه ‌یوان را افزایش دهند، بانک ها باید ذخایر ارزی ساحلی(اصلی) خود را افزایش دهند.

‌یوان در سال‌ جاری حدود ۱۲ درصد در مقابل دلار کاهش یافته و هفتمین کاهش متوالی را ثبت کرده است. این کاهش، طولانی ترین روند نزولی از زمان جنگ تجاری دوره ترامپ است.

لیلاند میلر می گوید در دنیای دلار قوی ابزار مناسبی در دست بانک مرکزی چین برای تقویت یوان وجود ندارد.

در سال ۲۰۱۶ سرمایه ای به اندازه ۱.۷ تریلیون دلار از چین خارج شد، به همین دلیل چین در سال ۲۰۱۶ تعداد زیادی از درزهایی که باعث خروج سرمایه میشد را مسدود کرد تا از خروج سرمایه جلوگیری کند.

سیاست کوید صفر هم ساکنان چین و پول آن ها را در داخل چین حفظ میکند.  در یک‌ دیدگاه سیاسی شی جین پینگ رییس‌جمهور چین هیچگاه ،به دنبال تزریق هیجان به بازار مالی نبوده و ثبات اولویت دولت اوست.

در ماه اکتبر (نیمه دوم مهر) اساسنامه ریاست جمهوری چین ممکن است به نفع تثبیت جایگاه شی جین پینگ تغییر کند و او برای سومین دوره متوالی رییس جمهور چین باقی بماند. به همین دلیل او نمی خواهد بازارها را شوکه کند یک سیستم اندازه گیری نشان میدهد که نوسانات کاهشی یوان کمتر از قله سالانه است.