در حالیکه آمریکا رشد اقتصادی متوسطی را تجربه کرده است بررسی ها نشان می دهد که نگرانی ها از افزایش نشانه های رکود در میان کاهش فشار تورمی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش بلومبرگ، فدرال رزرو در روز چهارشنبه کتاب بژ خود را منتشر کرد کتاب بژ گزارشی از وضعیت اقتصادی آمریکا به تفکیک منطقه وصنعت است که دو هفته قبل از جلسه فدرال رزرو منتشر می‌شود و سایرین را درباره اطلاعاتی که توسط روسای فدرال رزرو بررسی خواهد شد، مطلع می کند.

فدرال رزرو گزارش داده که در میان چشم انداز ناشی از تضعیف تقاضا، چندین منطقه از کاهش تقاضا برای نیروی کار خبر دادند، کارفرمایان در میان افزایش نگرانی ها از رکود اقتصادی، نسبت به افزایش دستمزد ها مردد شده اند.

این گزارش بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از ۱۲ بانک منطقه ای فدرال رزرو توسط فدرال دالاس در هفت اکتبر(جمعه ۱۵ مهر) منتشر شده است.

در کتاب بژ ماه سپتامبر ۱۰ بار کلمه رکود مطرح شده بود ولی در کتاب منتشر شده در روز چهارشنبه ۱۳ مرتبه کلمه رکود ذکر شده است که نشان دهنده افزایش نگرانی ها از مشکل رکود در ایالات متحده آمریکا است. اقتصاد ملی در سطح آمریکا نسبت به گزارش قبلی رشد کرده ولی گزارش مناطق و صنایع به تفکیک متفاوت است.

در چهار ناحیه فعالیت اقتصادی بدون تغییر و مسطح بوده است ولی دو‌ناحیه با کاهش فعالیت های اقتصادی مواجه شدند که نرخ بهره،تورم بالا و اختلال در عرضه در کاهش تقاضا و فعالیت های اقتصادی بی تاثیر نبوده است.

فدرال رزرو نرخ بهره را به شدت افزایش داده ولی تورم ایالات متحده آمریکا برای هفت ماه متوالی بالای ۸ درصد باقی مانده است.

در حالیکه سیاست گذاران پولی با بالاترین تورم چهاردهه گذشته مبارزه می کنند، بانک مرکزی ممکن است برای چهارمین بار متوالی نرخ بهره را در اوایل نوامبر (آبان) ۷۵ صدم درصد افزایش دهد. گمانه زنی ها از احتمال افزایش ۷۵ صدم درصدی نرخ بهره در ماه دسامبر (آذر) افزایش یافته است. در این حالت نرخ بهره به نزدیکی پنج درصد خواهد رسید.

در شرایط فعلی نگرانی از رکود در چندین منطقه نمایان شده است. در شرایطی که نگرانی از رکود، تورم و افزایش نرخ بهره بالا رفته است در بوستون برخی کارخانه ها استخدام نیروی کار را متوقف کرده اند، در فیلادلفیا نیز صحبت از رکود افزایش یافته است.

IMG_20221019_104950_285

تورم هسته (تورم بدون احتساب تغییرات قیمت انرژی و مواد غذایی است) در ماه سپتامبر نسبت به یک سال گذشته ۶.۶ درصد افزایش یافته است که بنابر گزارش ۱۳ اکتبر (۲۱ مهر) دپارتمان کار آمریکا بالاترین مقدار از سال ۱۹۸۲ می باشد.

به طور کلی در این گزارش مطرح شده است که فشار بر بازار کار محدوده بوده و فقط چند منطقه کاهش دستمزد را گزارش داده اند‌،البته انتظار افزایش دستمزد به خاطر حفظ نیروی کار ماهر همچنان وجود دارد.

نیویورک از مناطقی است که آهنگ رشد دستمزد در آن کاهش پیدا کرده ، استخدام کمتر شده و گزارش های پراکنده ای از اخراج نیز دیده می شود.

جروم پاول و همکارانش قبلاً هشدار داده اند که شکست تورم و کاهش آن تا سطح هدف بدون درد نخواهد بود و ممکن است به بازار کار آسیب برساند ولی ‌گزارش کار غیر کشاورزی آمریکا در ماه سپتامبر بهتر از پیش بینی ها بود و نرخ بیکاری به کمترین میزان پنج دهه گذشته رسید.

بر خلاف گزارش اقتصادی ممکن است آمریکا رشد اقتصادی مثبت را برای سه ماهه سوم ثبت کند که در این صورت مسیربرای سیاست های انقباضی سخت برای بانک مرکزی آمریکا هموار میشود.