کنفدراسیون صنایع در بریتانیا هشدار داده که رشد اقتصادی در دهه پیش رو برای انگلستان مطلوب نخواهد بود مگر آنکه دولت در مورد معافیت‌های مالیاتی سرمایه گذاری، پروتکل ایرلند شمالی و کاهش نیروی کار اقداماتی را انجام دهد.

سی بی آی (کنفدراسیون صنایع بریتانیا) اعلام کرده که بریتانیا اکنون در یک رکود کم عمق و و کوتاه مدت قرار دارد که باعث شده سرمایه گذاری خارجی ۹ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ باشد و همچنین در این شرایط پیش بینی می شود میزان بهره‌وری تا پایان سال ۲۰۲۴ به اندازه دو درصد کمتر از روند بهره وری پیش از همه گیری کرونا باشد.

IMG_20221205_111844_560

به گزارش بلومبرگ، تونی دانکر مدیر کل سی بی آی گفت: به نظر می رسد که بریتانیا از اولویت های مطرح شده توسط ریشی سوناک در سخنرانی سالانه نخست وزیر در سخنرانی مایس در ماه فوریه عقب نشینی کرده است، مشوق های سرمایه گذاری و نوآوری را حذف کرده و برنامه‌های رشد اقتصادی را کنار گذاشته است.

بریتانیا در رکود تورمی قرار دارد و در تورم سرسام‌آور، رشد اقتصادی منفی و کاهش بهره وری و نزول سرمایه گذاری تجاری گرفتار است.

دانکر می گوید شرکت ها فرصت های بالقوه رشد را مشاهده می کنند ولی دلیلی ندارند که آن را باور کنند و همین مسئله ممکن است سرمایه گذاری برتانیا را تا سال ۲۰۲۳ متوقف کند. دولت می تواند این بینش را تغییر دهد تا شاهد دهه از دست رفته در رشد اقتصادی نباشیم.

اقتصاد در سال آتی ۰.۴ درصد کاهش پیدا می کنند زیرا بحران مخارج خانوارها و افزایش نرخ بهره تا سطح ۴ درصد دورنمای اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد. پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۴ با رشد ۱.۶ درصدی بهبود پیدا کند.

دانکر گفت نرخ بیکاری از ۳.۶ درصد با افزایش ۵۰۰ هزار نفری به ۵ درصد در سال آینده خواهد رسید قطعا تورم ۱۱.۱ درصدی درآمد خانوارها را در طول سال ۲۰۲۳ کاهش می دهد، سی بی آی پیش بینی کرده که میزان تورم تا پایان سال ۲۰۲۴ بالاتر از سطح هدف ۲.۶ درصدی در پایان سال ۲۰۲۴ باقی خواهد ماند.

دانکر مدیر کل کنفدراسیون صنایع بریتانیا توضیح داد که کشورش در مقایسه با سایر اعضای گروه ۷ بر روی افراد و ایده ها سرمایه گذاری کمتری دارد که باید دولت این شرایط را تغییر دهد ولی در واقع هنوز هیچ برنامه ای برای این تغییر وجود ندارد.

IMG_20221205_111907_827

پیش بینی های بدبینانه سی بی آی به دنبال پیش بینی رکود عمیق دفتر مسؤلیت بودجه و سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه بانک مرکزی انگلستان است.

کنفدراسیون صنایع بریتانیا انتظار دارد که بریتانیا بعد از آلمان بدترین رکود اقتصاد های بزرگ را تجربه کند. در این بیانیه آمده است که بهره وری ضعیف تولید و کاهش سرمایه گذاری تجاری خبر خوبی برای آینده رشد اقتصادی نیست. دانکر گفت دولت برای جلب اعتماد کسب و کارها و تقویت رشد می تواند از طریق معافیت های مالیاتی گسترده تر بر سرمایه گذاری اقدام کند‌. در ماه آوریل کاهش فوق‌العاده مالیات متوقف می شود و سطح مالیات با ۶ درصد افزایش به به ۲۵ درصد خواهد رسید.

کنفدراسیون صنایع بریتانیا خواست هر پنی سرمایه گذاری در کارخانه و ماشین آلات را از سود مشمول مالیات کم شود. راین نیوتن اسمیت، اقتصاد دان ارشد سی بی آی گفت که این طرح در سال اول ۱۰ میلیارد دلار برای انگلستان هزینه خواهد داشت ولی در بلندمدت، این مسئله هیچ هزینه مالی برای انگلستان نخواهد داشت.

 سی بی آی ادعا می کند که معافیت مالیاتی پنجاه میلیارد پوند سرمایه اضافی را به اقتصاد وارد می کند و نرخ رشد اقتصادی پایدار را ۲۵ صدم درصد افزایش می دهد.

سرمایه گذاری تجاری انگلستان در حال حاضر بسیار کمتر از رقبای اصلی این کشور در اروپا و ایالات متحده است و بدون معافیت مالیاتی این عقب ماندگی افزایش خواهد یافت.

مدیر کل کنفدراسیون صنایع بریتانیا اعلام کرد که باید برنامه ای برای افزایش بهره وری و افزایش عرضه نیروی کار ایجاد شود، زیرا بریتانیا تنها اقتصاد بزرگ پیشرفته جهان است که به نسبت قبل ازهمه گیری شاغلین کمتری دارد.

اصلاح پروتکل ایرلند پس از برگزیت، که بر تجارت در مرز بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند تمرکز می کند، دلیلی اصلی اختلافات با اتحادیه اروپا است که با نزدیک تر کردن اتحادیه اروپا به بریتانیا رشد اقتصادی را افزایش می دهد. دانکر معتقد است اگر مشکل پروتکل حل شود فرصت های دیگر برای انگلستان باز خواهد شد.

مدیر کل سی بی آی اعلام کرد که در انگیزه توسعه سبز که از زمان بوریس جانسون یک گام به عقب برگشته است کماکان خلأ وجود دارد. نگرانی واقعی و گسترده ای وجود دارد که این دولت نیز در حال عقب نشینی از رشد سبز است که بزرگترین مزیت اقتصادی برای بریتانیا نسبت به سایر نقاط جهان است.