به گزارش اکوایران بر اساس آخرین آمار منتشر شده؛ تورم‌ سالانه تولید کننده در تابستان امسال 39.9 درصد برآورد شده، به بیان دیگر میانگین قیمت کالا و خدمات در مبدا تولید در چهار فصل منتهی به تابستان امسال نسبت به میانگین قیمت کالا و خدمات در چهار فصل منتهی به تابستان سال گذشته حدود 40 درصد افزایش یافته است. این شاخص در بهار امسال نزدیک به 50 درصد بوده که نشان می دهد در تابستان به شکل قابل توجهی شاهد کاهش تورم تولید کننده بوده ایم. علت افت شدید تورم سالانه در تابستان، کاهش تورم فصلی است، به گونه ای که تورم فصلی از بالای 15 درصد در بهار به حدود 7 درصد در تابستان رسید. تورم تولید کننده تغییرات قیمت را در مبدا تولید کالا و ارائه خدمات نشان می دهد و این تغییرات در مبدا پس از مدتی به بازار های خرد منتقل شده و باعث تغییرات تورم مصرف کننده می شود. از همین رو تورم تولید کننده(ppi) را در اقتصاد کلان تورم پیشران و پیش بینی کننده تورم مصرف کننده (cpi) می دانند.

تورم پیشران در مدار نزولی

تورم سالانه به توجه به اینکه بازه زمانی بلند تری را برای محاسبه تورم مدنظر دارد، تغییرات قیمت به مرور در آن دیده می شود و شوک های قیمتی خود را به سرع نشان نمی دهد. از همین رو چنانچه شاهد افزایش تورم فصلی باشیم، تورم سالانه طی چند فصل آتی این تغییرات را کامل نشان خواهد داد. به عنوان مثال رکورد تورم فصلی تولید کننده در یک دهه گذشته به تابستان سال 99 تعلق دارد و شاهد نرخ بی سابقه 21.6 درصد بودیم. اما این رکورد در چند فصل بعد تر دیده شد و تورم سالانه تولید کننده با یک روند صعودی در تابستان 1400 به رکورد تاریخی 64 درصد رسید.

 به طور کلی می توان گفت که پس از تابستان سال گذشته تورم سالانه در یک مدار نزولی قرار گرفته و تقریبا در طی چهار فصل حدود 25 درصد پایین تر آمده است. البته شوک قیمتی که در بهار امسال ناشی از سیاست حذف ارز ترجیحی به اقتصاد ایران وارد شد و باعث به ثبت رسیدن تورم فصلی بالای 15.8 درصدی شد، احتمالا در طی فصول آتی این روند نزولی تروم سالانه تولید کننده را متوقف کند. همچنین تورم تولید کننده که رابطه زیادی با هزینه های تولید دارد و هزینه های تولید نیز رابطه بالایی نرخ ارز دارد. با توجه به اینکه طی چند ماه گذشته شاهد افزایش نرخ ارز بوده ایم، احتمال اینکه طی فصول بعدی روند نزولی تورم سالانه تولید کننده متوقف شود بالاتر می رود.

photo_2022-12-06_15-22-20 (2)