به گزارش اکوایران، مدتی است که طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در استان هرمزگان اجرایی شده و ساکنان این استان می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های اعلام‌شده، نسبت به استفاده از این اعتبار در خرید اقلام اساسی استفاده کنند. مقدار مشخصی از قیمت کالا از محل اعتبار اختصاص‌ داده شده پرداخت می‌شود و خریداران باید بقیه مبلغ را با استفاده از کارت بانکی خود یا به‌صورت نقدی پرداخت کنند.

سرپرستان خانوار با استفاده از اعتبار کالابرگ الکترونیکی می‌توانند 11 گروه کالایی مشخص‌شده را خریداری کنند. خانوارها می‌توانند به اعتبار یارانه یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند و در غیر این صورت می‌توانند یارانه را دریافت کنند.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در آخرین اظهارات خود اعلام کرده که یارانه نقدی حذف نمی‌شود و استفاده از کالابرگ الکترونیکی «اختیاری» است.

امروز (سه‌شنبه، 22 آذر) نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات نحوه استفاده از کالابرگ الکترونیک را اعلام کرده و گفته که «سامانه شبکه ملی اعتبار» برای کالابرگ الکترونیک ایجاد شده و به صورت آزمایشی در بعضی از استان‌ها مبلغ یارانه در حساب پشتیبان یا همان کالابرگ زودتر واریز خواهد شد.

سیدصولت مرتضوی گفته کسانی که نیاز به خرید اقلام دارند می‌توانند برای تهیه ۱۱ قلم از این اجناس از طریق شبکه اعتباری پشتیبان اقدام کنند، اما اگر از کالابرگ استفاده نکردند، در همان زمانی که مردم یارانه نقدی واریز دریافت می‌کنند، امکان برداشت خواهند داشت.

بر اساس گزارش ایرنا، وزیر کار همچنین درباره جاماندگان سهام عدالت بهزیستی گفته «کسانی که جا مانده‌اند یا حقی از آنان ضایع شده است، می‌توانند به دستگاه‌های مرتبط مراجعه کنند.»

اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی مطرح می‌شود که طبق خبری که امروز خبرگزاری مهر منتشر کرده، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده تاکنون مبلغ ناچیزی به حساب‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز شده و زمان دقیق پرداخت سود سهام عدالت مشخص نیست.

طبق اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، مکاتبات لازم با ۳۶ شرکت بورسی سهام عدالت برای دریافت سود مشمولان سهام عدالت انجام شده، اما تاکنون مبلغ ناچیزی به حساب‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز شده است.

طبق اعلام سمات، بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار که روز ششم آذر به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ابلاغ شده، این شرکت مجری پرداخت سود مشمولان سهام عدالت بوده و همانند سال‌های قبل اقدامات مقتضی را برای دریافت سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر انجام داده است.

آنطور که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاکید کرده، «در حال حاضر نمی‌توان زمان دقیقی را برای پرداخت سود سال منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ مشمولان سهام عدالت اعلام کرد، زیرا تحقق این امر در گرو همراهی شرکت‌های سرمایه‌پذیر در پرداخت سود این گروه از سهامداران است.»

این اطلاعیه در حالی منتشر شده که این شرکت هفته گذشته با انتشار اطلاعیه دیگری از اعطای فرصت دوباره به جاماندگان دریافت سود سهام عدالت خبر داده بود.