به گزارش اکوایران، بنا به داده‌های منتشر شده از مرکز آمار ایران، تورم ماهانه دی‌ماه 4.3 درصد برآورد شده که در مقایسه با ماه قبل از آن 2.4 واحد درصد افزایش داشته است.

بر اساس تفکیک گروه‌های عمده، 80 درصد رشد ماهانه قیمت‌ها به دلیل افزایش قیمت در سه گروه «حمل و نقل»، «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» و «مسکن (عمدتاً اجاره‌بها)» بوده است. این افزایش تورم مواد غذایی در حالی است که در ماه آذر 1401 تورم ماهانه خوراکی و آشامیدنی صفر درصد و در بیش از نیمی از استان‌های کشور حتی منفی بوده است. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهند که در دی‌ماه، تورم ماهانه خوراکی‌ها در تمامی استان‌ها سِیری افزایش داشته و در حمل و نقل رکورد قابل توجهی را ثبت کرده است.

افزایش قیمت مواد غذایی و حمل‌ و نقل در تمام استان‌ها

تورم ماهانه خوراکی‌های دی‌ماه در استان اصفهان 5.5 درصد برآورد شده است. این بیشترین افزایش قیمت موادغذایی در میان استان‌های کشور به حساب می‌آید. پس از آن همدان با 5.2 درصد در مرتبه دوم قرار می‌گیرد. قزوین و یزد نیز پس از این استان‌ها به ترتیب بیشترین افزایش قیمت در مواد غذایی را تجربه کرده‌اند.

در مقابل، کمترین میزان تورم ماهانه خوراکی‌ها در کرمان با 1.6 درصد بوده است. این استان در گروه حمل و نقل نیز پس از استان هرمزگان، کمترین افزایش تورم را نسبت به سایر استان‌ها داشته است.

تورم ماهانه خوراکی دی ۱۴۰۱

رکورد تورم ماهانه حمل و نقل در مازندران

در گروه حمل و نقل نیز تمامی استان‌ها شاهد افزایش قیمت بوده‌اند و نرخ تورم ماهانه آن در 16 استان کشور، دو رقمی بوده است که این موضوع عمدتا ناشی از افزایش قیمت خودرو در ماه گذشته محسوب می‌شود. دامنه تغییر نرخ تورم در این گروه از  4.4 درصد در هرمزگان تا 16.4 درصد در مازندران متغیر بوده است. پس از استان مازندران، استان‌های بوشهر، گیلان و تهران در مراتب بعدی رشد ماهانه قیمت در گروه حمل و نقل قرار گرفته‌اند.

تورم ماهانه حمل و نقل دی ۱۴۰۱

چهارمحال و خوزستان، سقف و کف مسکن

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در دی ماه بیشترین نرخ تورم در گروه مسکن مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با 7.4 درصد و کمترین نرخ مربوط به استان خوزستان با منفی 2.6 درصد است. استان‌های مازندران، یزد و کرمانشاه نیز بیشترین افزایش قیمت‌ها را تجربه کرده‌اند.

نوسانات ارزی و تغییرات نرخ دلار دلیل اصلی افزایش تورم مسکن بوده است. برخی تحلیلگران معتقدند که نوسانات ارزی و دلاری باعث تحریک سرمایه‌گذاران به افزایش فعالیت در بازار مسکن یا خریدهای سرمایه‌ای بوده است؛ زیرا بازار ملک همواره به دلیل حفظ ارزش واقعی دارایی در میان‌مدت و بلندمدت مورد توجه بسیاری قرار گرفته است؛ موضوعی که می‌تواند از جمله عوامل تاثیرگذار بر بخش حمل و نقل بوده باشد.

تورم ماهانه مسکن دی ۱۴۰۱